[Interview] Liedewij Hentenaar: Radio zal nooit in rustig vaarwater zitten
01-10-2019 13:20:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2870 | Tags:

In het tweede kwartaal van 2019 groeide de radioreclamemarkt opnieuw. De netto omzet steeg met 6 procent, oftewel 3,14 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. We vragen Liedewij Hentenaar, directeur van Radio Advies Bureau (RAB), naar het succes.

Dag Liedewij. Adverteerders vinden hun weg weer terug naar de radio nu het medium heeft laten zien niet te wijken voor nieuwe media, onder andere door deze zelf te omarmen. Is 2019 daarin een omslagpunt en waarom dit jaar?

Radio is een uiterst stabiel medium door haar betrouwbare content en relevantie voor luisteraars. Daarnaast is internet de beste vriend van radio en hebben de radiomerken het digitale audiodomein omarmd. Het audiodomein is groeiend door steeds meer beluistering van podcasts, digitale radiostations en andere audiovormen. Ook een aantal marketinggoeroes pleit continu voor radio als zeer effectief medium. Adverteerders volgen de luisteraar en erkennen de betrouwbaarheid van het medium als goede omgeving voor hun commerciële boodschappen. Dat is niet zozeer een omslagpunt als wel de voortgang van aandacht voor radio en audio als medium.

Het ene station doet het beter dan het andere als het gaat om luistercijfers, en daaraan verbonden natuurlijk de reclame-inkomsten. Welke overeenkomsten zijn er tussen die succesvolle stations?

Succesvol is wanneer radiobedrijven innoveren en daarmee naast hun bestaande merkkracht nieuwe, meer of andere luisteraars aan zich weten te binden. Deze innovaties leiden tot de audiomerken van de toekomst waarbij luisteraars hun gewenste gecureerde audio met liefde tot zich kunnen nemen waar, hoe en wanneer zij dat willen.

Welke acties van het RAB hebben het afgelopen jaar bewezen succes gehad?

Aan onze RAB-awards publieksprijs gaat een heel jaar van competitie en onderzoek vooraf. Door het onderzoeken van de beste commercials per kwartaal en de resultaten daarvan te delen met adverteerders en bureaus zie je dat er kennis ontstaat over wat een commercial succesvol maakt. Hierdoor stijgt het gemiddelde rapportcijfer dat het luisterpubliek geeft aan radiocommercials en dat is prettig voor de luisteraar en adverteerder.

Ook hebben wij dit jaar een documentaire gemaakt over de toekomst van radio met zowel programmamakers, luisteraars, reclamemakers en andere audio-experts. Deze documentaire is veel bekeken, zowel nationaal als internationaal en wordt ook op hogescholen gebruikt als lesmateriaal. En we hebben een eigen radioreclamecampagne Radio Ráákt over de verbeeldingskracht van radio gelanceerd. Deze campagne heeft veel nieuwe adverteerders opgeleverd en adverteerders geïnspireerd tot betere radiocommercials.

Er is veel beweging binnen de stations. Er worden nieuwe directies aangesteld, dj’s hoppen van het ene station naar het andere… In hoeverre heeft dit invloed gehad? Zou het in rustiger vaarwater nóg beter kunnen gaan met het medium?

Radio is een heel groot onderdeel van onze samenleving en daar wordt natuurlijk veel aandacht aan besteed, zowel op economisch vlak als die die van BN’ers. Radio zal nooit in rustig vaarwater zitten, omdat het meedeint op de samenleving. En dat is juist een kracht en geen belemmering.

Hoe zie jij de omzet in radioreclame zich ontwikkelen in 2020?

Ik verwacht een lichte groei voor de totale radioreclamemarkt en ik denk dat de digitale radioreclameomzet flink gaat groeien in 2020. De effecten van radioreclame blijken ouderwets goed. Dat weet ook de nieuwe generatie adverteerders.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we 6 procent meer zijn gaan luisteren, 202 minuten per dag.  Hierin is live-radio luisteren stabiel gebleken en heeft het een meerderheidsaandeel van 72 procent. Dit blijkt uit de AudioMonitor, het tweejaarlijks onderzoek van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), waarin het luisteren naar type audio, apparaten en distributiewijze nauwkeurig wordt vastgelegd. Ik sprak hier eerder over bij Qmusic.

www.rab.radio

Bekijk hier het video-interview dat wij hielden met Liedewij Hentenaar na afloop van de Online Radio Awards 2019.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie