[Interview] Marc Adriani: Ik heb er alle vertrouwen in dat Edwin Evers terugkomt bij Talpa
15-01-2019 16:10:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3035 | Tags:

Begin jaren 90 volgde Marc Adriani als clubkid een opleiding bij Club Veronica, de jongerenopleiding van de toenmalige publieke omroep Veronica. Dit smaakte naar meer. Hij combineerde de opleiding journalistiek met bijbaantjes bij tal van lokale omroepen in Twente. Niet veel later ging hij aan de slag bij de eerste commerciële nieuwszender van Nederland: Veronica Nieuws Radio. Daarna werd hij verslaggever bij de Tros en was ochtend-dj bij de regionale zender Radio M Utrecht. In 2001 startte hij als programmaleider Radio bij de omroep van Bart de Graaff, BNN. In 2006 werd hij daar adjunct-directeur. Een uitstapje volgde in 2011. Daar was Adriani CEO van platenmaatschappij EMI The Netherlands. BNN vroeg hem om in 2012 de fusieonderhandelingen te leiden tussen BNN en de VARA wat resulteerde in de omroep BNNVARA. Marc Adriani was daar tot halverwege 2018 één van de drie bestuurders. Tot begin 2018 presenteerde hij ook nog een wekelijks programma op NPO Radio 2.

In de zomer van 2018 startte hij bij Talpa Network als directeur Radio. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor de koers van de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica.

Wat een cv Marc. Hoe heb jij media de afgelopen vijf jaar zien veranderen?

Meer dan ooit is de consument de baas, vooral via zijn of haar mobiel. Hij of zij heeft keuze genoeg en kan media consumeren wanneer hij of zij dat maar wil. Door die veranderingen wordt mijn werk alleen maar leuker, niet makkelijker trouwens. Bij BNNVARA heb ik dan ook het beleid ingezet waarbij bijvoorbeeld #BOOS, een video-format met Tim Hofman, alleen online werd verspreid. Dit programma werd ook echt op een andere manier geproduceerd dan een gewoon tv-programma. Traditionele makers vinden dat soms lastig, maar het verhaal dat makers willen vertellen kan ook op die nieuwe manier nog altijd verteld worden.

Nu werk je bij de radio. Zit daar nog wel toekomst in?

Zeker, per week luisteren dertien miljoen Nederlanders naar de radio. Dat is 88 procent van de Nederlanders. Radio is springlevend! Ik ben ervan overtuigd dat de behoefte van de consument wat dat betreft ook niet verandert, maar het luistergedrag zal wel veranderen. Bij Talpa Network lopen we voorop als het gaat om die verandering. Zo is ons merk Radio 538 al lange tijd meer dan radio. We hebben een app, socials, een website, TV538 en zijn aanwezig op YouTube. Met ons muziekplatform Juke hebben we ook een belangrijke en volwaardige stap gezet aan de kant van de eigen distributie.

Lukt het om in alle mediageweld het bereik van de radiozenders van Talpa op peil te houden?

Het vergt voortdurend onderhoud. Regelmatig zie je onze merken dan ook in campagnes om op die manier bij de luisteraar top of mind te blijven. Onderdeel van onze merkstrategie is dat onze populaire personality’s helpen het merk sterker te maken. Zo zie je Giel Beelen, Gerard Ekdom, Rob van Someren, Frank Dane en Coen & Sander regelmatig in de publiciteit over iets wat speelt op de zender.

Ga je dat winnen van bijvoorbeeld Instagram en Google?

Bij Talpa Network hebben we een voorsprong omdat we een oer-Nederlands mediabedrijf zijn. Als geen ander spelen we met onze muziek, programma’s en evenementen in op de behoefte van het Nederlandse publiek. Daarnaast zien we radio niet meer als een stand-alone bedrijfsonderdeel. Binnen Talpa Network werken we volop samen met andere onderdelen, zoals StukTV, S1, SBS6, Net 5 en Veronica.

Gaan tv, radio en social binnen Talpa Network nog nauwer samenwerken?

Sinds de start van Media Solutions zijn we richting onze adverteerders al één. Met hen kijken we wat het beste medium of kanaal is om een bepaald bereik en impact te genereren. Vanaf januari gaan we op Radio Veronica een radiovariant maken van Veronica Inside. Wilfred Genee is met die titel zowel op de radio als op tv een mooi voorbeeld van de voordelen van Talpa Network.

Toch gaat een andere personality jullie verlaten. Begin 2019 vertrekt top-dj Edwin Evers. Hoe wordt het vertrek van Edwin Evers opgevangen?

Hij stopt met zijn ochtendshow en zal inderdaad even niet op de radio zijn, maar ik heb er alle vertrouwen dat hij terugkomt op één van onze zenders, echter niet meer in de ochtend. De nieuwe ochtendshow van Radio 538 met Frank Dane en zijn team wordt helemaal top. Het team staat al te popelen om de starten. De ingrediënten van de nieuwe ochtendshow van 538 blijven muziek, een hoop lol en niet te vergeten het laatste nieuws. Daarmee zullen we misschien niet voorkomen dat sommige luisteraars Evers missen, maar een betere opvolger dan Frank Dane is er niet. Mocht een deel van de luisteraars toch willen switchen dan hoeft dat voor ons nog geen probleem te zijn. Binnen Talpa Network hebben we dan nog meer smaken. Zo is Gerard Ekdom inmiddels lekker warmgedraaid in de ochtend van Radio 10 en Giel Beelen is er iedere ochtend met een inmiddels vernieuwd muziekformat op Radio Veronica. Voor wie geen geklets wil in de ochtend, hebben we Sky Radio met non-stop muziek.

Er is veel te doen over de opkomst van voice. Welke rol kan radio in voice spelen?

We omarmen de smartspeaker, zoals de Google Home. In de eerste week na de lancering van de Google Home in Nederland is het ANP-nieuws, onderdeel van Talpa Network, en het 538-nieuws samen vijfenveertigduizend keer opgevraagd en dat is dus nog maar het begin. Als in de loop van 2019 steeds meer Nederlanders een dergelijke speaker in huis hebben, zal het nog veel harder gaan. Voor ons een mooie kans om onze content via de speakers aan te bieden. Natuurlijk is het dan spannend of de consument ons weet te vinden, of gebruik gaat maken van nieuwe aanbieders. Dat is ook de reden dat we hard werken aan een verdere versterking van onze merken. We moeten top of mind zijn. Iemand die straks bijvoorbeeld een lekkere playlist wil, moet tegen zijn speaker kunnen zeggen: speel Sky Radio. In de VS zie je gelukkig al dat de consumenten de merken die ze kennen trouw blijven. Onze merken zullen dan ook relevanter worden.

Hoe staat het met de ontwikkeling van addressable radio?

In 2019 komen we volop met addressable radio. Op dit moment zijn we al druk bezig met het testen. Dat doen we met KPN en GroupM. Het is voor ons het juiste moment om dit te lanceren, nu al wordt twintig procent van onze zenders digitaal beluisterd. Bij adressable radio gaat de inkoop van reclamezendtijd op een vergelijkbare manier als de inkoop van online-video en display. We trekken dus straks audio het digitale domein in. Niet alleen voor de adverteerder, maar ook voor onze luisteraar levert dat voordelen op. De commercials zullen straks beter aansluiten bij de interesses van ons publiek.

www.talparadio.nl
www.talpanetwork.com

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine. Marc Adriani staat op plaats 4 in DeRadio50 van DeMedia100 2019.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie