[Interview] Menno Koningsberger: Radio is springlevend
19-12-2017 10:17:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 60184 | Tags:

Talpa Radio bestaat uit de zenders 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica. Algemeen directeur Menno Koningsberger wil met dit brede aanbod een brede doelgroep bereiken, lineair én on demand. “De vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit gehaald.

Hoe positioneren jullie de stations nu ze bij elkaar in een groep zitten?

We willen iedereen iets leuks en relevants bieden op het gebied van muziek en entertainment. De doelgroep voor onze stations is vijftien tot 59 jaar. Het bereik en de luistertijd binnen die groep willen we zo groot mogelijk maken, door een divers aanbod te bieden. Naast de unieke dj’s en content, staat 538 muzikaal gezien voor alle nieuwe hits, op Radio 10 hoor je de grootste hits aller tijden, op Radio Veronica de beste pop- en rockhits en Sky Radio is er om overdag lekker door te kunnen werken en het non-stop alternatief voor de andere zenders. De overlap tussen de stations is er zoveel mogelijk uit gehaald. Tegelijkertijd zijn onze stations voor een breed publiek geprogrammeerd. We weten dat mensen naar meerdere stations gedurende de week luisteren, elke luisteraar heeft een eigen repertoire van een aantal  zenders. Ons doel is om met onze zenders dat repertoire in te vullen. Het is een uitdagende puzzel om dit voor elkaar te krijgen, maar we maken goede progressie daarin.

Ben je tevreden over de ontwikkeling van het marktaandeel van de individuele stations en Talpa Radio als groep?

Jazeker, onze vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit gehaald. 538 en Radio 10 scoren daarbij allebei ook een highest ever. Dat is knap als je ziet dat we nu meerdere stations runnen waardoor de aandacht ook zou kunnen versnipperen. We zijn daar zeer tevreden over. Tegelijkertijd zien we dat er nog potentie zit in marktaandeelgroei, met name in de doelgroep mannen 25 tot 59 jaar.

Wat zijn de plannen met Veronica

Talpa heeft Veronica weer samengebracht tot één merk voor zowel radio als tv. Radio Veronica heeft Giel Beelen aangetrokken voor de ochtendshow op de zender. Vanuit deze one brand strategy zullen we flink van ons laten horen in 2018. Ik zou zeggen: luisteren en kijken!

Hoe zie jij radio de komende jaren ontwikkelen?

Radio is springlevend, de uitdaging wordt om het bereik en de luistertijd op het huidige hoge niveau te houden. De behoeftes van de luisteraar veranderen niet, maar het gedrag en de wijze van mediaconsumptie wel. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag, oftewel 76 procent, de grootste vorm van audio, gevolgd door de muziekstreaming met twaalf procent luisteraandeel per dag, blijkt uit onderzoek van NLO. Er is een lichte verschuiving naar online luisteren, waarbij luisteraars steeds vaker zelf bepalen waar en wanneer ze intunen. Tegelijkertijd zie je dat er onderweg via de smartphone veel meer live radio geluisterd wordt nu meer en meer gebruikers onbeperkt mobiele data hebben.

Wat is jullie visie op het digitale vraagstuk en wat gaan we daar concreet van zien?

We zetten op alle distributieplatformen in, zoals de websites, apps van de radiomerken en JUKE. Hierbij zetten we naast lineair programmeren ook nog meer in op on demand content. Zo logisch als het is dat je in de auto naar radio luistert, zo logisch moet het zijn dat je onze content beluistert vanaf je smartphone. Mentale en fysieke beschikbaarheid van onze merken en content op de digitale platformen zijn daarvoor de sleutelwoorden. Voorbeeld: met de nieuwe app van 538 bieden we een compleet nieuwe en mobile first verschijningsvorm van radio. De appgebruiker schakelt snel en makkelijk tussen liveradio en on demand, 538 video-items, een eigen playlist, de themastations en alle hoogtepunten van 538. De nieuwe app biedt het beste van 538, zowel lineair als on demand.

Tevens zien we een groeiende behoefte aan het zelf kunnen samenstellen van muzieklijsten en on demand luisteren. Met JUKE spelen we in op deze trend. JUKE maakt het mogelijk om overal radio te luisteren én on demand muziek te streamen. Daarnaast kunnen luisteraars nummers die zij op radio horen direct aan hun eigen playlist toevoegen. JUKE is het overkoepelende merk waarin ook onze radiomerken zich etaleren.

Wat is de kracht van radio als advertentiemedium?

De kracht is ons massale bereik en de hoge luisterconsumptie overdag. Daarnaast het feit dat radio ingezet kan worden voor het bouwen van kennis en houding ten aanzien van merken en producten, maar ook het gedrag, de conversie, kan beïnvloeden. Dit is bekend bij alle adverteerders die radio opzoeken en dit ook trouw blijven doen. Daarnaast heeft radio een gunstige tarifering ten opzichte van andere vormen van media. 

Wat is de specifieke kracht van Talpa voor adverteerders?

Gecombineerd bereiken de diverse Talpa-merken 85 procent van Nederlanders, gemiddeld 5,5 keer per week. Door de schaal en de kennis van de Talpa-onderdelen te combineren en uit te bouwen, kunnen we adverteerders en businesspartners nog beter vanuit een one-stop-shop helpen hun te marketingdoelstellingen te realiseren. Dat gaat van awareness en engagement naar conversie. Over de hele funnel dus.

Wat betekent de digitalisering voor adverteerders?

Digitalisering biedt voor ons als muziek-entertainmentbedrijf enorme kansen om mensen op nieuwe gebruiksmomenten te bereiken. Gezamenlijk hebben we vanuit Talpa Radio zo’n 22 miljoen streamstarts met een uniek bereik van bijna 38 miljoen luisteruren per maand. Het online advertising ecosysteem is afgelopen jaar gebouwd in samenwerking met OMX, hierdoor wordt het voor ons mogelijk om ons veel scherper te profileren en zelfs individueel te targetten. Deze nieuwe vorm van adressable radio is een strategisch speerpunt van Talpa Radio en de resultaten zijn veelbelovend. Dit is de toekomst van adverteren!

Foto: William Rutten

www.talparadio.nl
www.talpanetwork.com

 Dit interview verscheen eerder in DeMedia100 Magazine

 www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



 


About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.
[Interview] Menno Koningsberger: Radio is springlevend [Interview] Menno Koningsberger: Radio is springlevend

Nieuws.
Radio 10 lanceert vernieuwde website
25-06-2018 | 12:41:08
Radio 10 heeft de website vernieuwd en zet daarmee een volgende stap in de strategie om de zender verder te laten groeien. Luisteraars van Radio 10 kregen bij de ontwikkeling van deze site een grote rol
Marieke Elsinga naar ochtendshow op Qmusic: Mattie & Marieke
21-06-2018 | 12:42:00
Multitalent Marieke Elsinga gaat naast haar werk bij RTL, aan de slag bij Qmusic. Vanaf dit najaar maakt ze samen met Mattie Valk de ochtendshow: Mattie & Marieke
Domien Verschuuren van 3FM naar Qmusic
20-06-2018 | 11:18:19
De 30-jarige dj zal bij Qmusic de middagshow voor zijn rekening nemen. Wanneer Verschuuren precies start, wordt later bekendgemaakt
Sky Radio behaalt hoogste marktaandeel vrouwen
19-06-2018 | 14:41:21
Sky Radio heeft een marktaandeel van 12 procent in de meetperiode april-mei 2018 en wekelijks stemt een kwart van alle vrouwen af op Sky Radio. Dit zijn 1,9 miljoen unieke vrouwelijke luisteraars per week
Jan-Willem Roodbeen presentator ochtendshow BNNVARA op NPO Radio 2
19-06-2018 | 12:21:28
Jan-Willem Roodbeen wordt de nieuwe presentator van de ochtendshow bij BNNVARA op NPO Radio 2. De radio-dj volgt Gerard Ekdom op, die eind juni zijn laatste uitzending heeft
NPO Radio 4 lanceert Klassiek Geeft
19-06-2018 | 11:21:21
Hoogleraar Erik Scherder heeft live in de uitzending van De Klassieken het startsein gegeven voor NPO Radio 4 Klassiek Geeft 2018. Met deze actie wil NPO Radio 4 bijdragen aan de muzikale ontwikkeling van basisschoolkinderen
Ivo van Breukelen vanaf 29 juni presentator Top 40 op 538
18-06-2018 | 12:44:00
Jeroen Nieuwenhuize die vrijdag 22 juni na 20 jaar afscheid neemt, draagt het stokje over aan Ivo van Breukelen. Vanaf vrijdag 29 juni is hij te horen als presentator
QMusic's Foute maand van start
15-06-2018 | 14:38:41
In aanloop naar de Foute Party eind deze maand, organiseert QMusic onder het motto Schaamteloos goed wat fout met je doet verschillende acties
Armin van Buuren en 538 verlengen samenwerking
11-06-2018 | 09:08:13
A State of Trance wordt iedere vrijdagavond uitgezonden op 538 en is ook te horen op 538Dance Radio
30-jarig jubileum Spijkers met Koppen
11-06-2018 | 08:46:36
Dolf Jansen en Felix Meurders verruilen voor één keer hun vaste stek café The Florin voor Koninklijk Theater Carré in Amsterdam
Talpa Radio Campus zoekt nieuw talent
08-06-2018 | 14:27:00
Zaterdag 7 juli organiseert Talpa Radio voor de tweede keer de talentendag voor de eigen radio-opleiding van 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica
538-dj Frank Dane start de Frank en Vrijdag Show Tuintour
01-06-2018 | 13:33:00
De komende vier weken verlaten Frank, sidekick Jelte en huispianist Albert de studio en maken zij uitzending vanuit de tuinen van Sunnery James & Ryan Marciano, Wendy van Dijk en Erland Galjaard, de heren van StukTV en Thierry Baudet
SLAM! lanceert kledinglijn SLAM! Streetwear
31-05-2018 | 12:08:00
SLAM! lanceert eigen kledinglijn genaamd SLAM! Streetwear. SLAM! zocht al eerder de verbreding met een eigen tv-zender, grote dance events en YouTubeformats
Ruud de Wild gaat kopje onder
23-05-2018 | 08:18:47
Op dinsdag 5 juni 2018, Wereldmilieudag, doopt Ruud de Wild zijn dagelijkse programma De Wild in de Middag eenmalig om tot De Wild onder Water
YPCA, de Radiofabriek en Radiocoach starten The Radio Project
22-05-2018 | 14:54:56
De kernvraag die aan het project vooraf ging was: luisteren jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio?
Jeroen Nieuwenhuize van 538 naar Radio 10
22-05-2018 | 10:37:04
Het nieuwe programma van Jeroen Nieuwenhuize is vanaf maandag 25 juni iedere werkdag te horen op Radio 10
538-dj's rennen voor Spieren voor Spieren
09-05-2018 | 09:21:13
Edwin Evers, Rick, Niels en Jelte trekken hun hardloopschoenen uit de kast en rennen samen met 538-luisteraars en bekende vrienden de Evers Staat Op Run voor het goede doel
Sky Radio zendt Songfestival Pre Party uit
08-05-2018 | 11:10:23
Op 12 mei komen hits voorbij als Euphoria van Loreen, Slow Down van Douwe Bob, Waterloo van ABBA, Heroes van Måns Zelmerlöw en Outlaw In ‘Em van Waylon
Moederdagprogrammering op Radio 10
08-05-2018 | 09:56:15
Zondag 13 mei is het Moederdag en luisteraars kunnen hun moeder met behulp van Radio 10 verrassen. Niet met bloemen, chocola of parfum, maar met een verzoeknummer
Talpa's JUKE kiest voor pr-bureau Glasnost
04-05-2018 | 10:22:00
JUKE, de radio- en muziekstreamingdienst van Talpa Radio en MediaMarkt, heeft gekozen voor Glasnost als pr-bureau
Rob van Someren lanceert Somertijd Reanimatiedag
01-05-2018 | 20:46:00
De Radio 10-middagshow Somertijd organiseert in samenwerking met het Rode Kruis de allereerste editie van de Somertijd Reanimatiedag op zaterdag 2 juni
538 deelt lintjes uit aan luisteraars
26-04-2018 | 13:58:20
Een groep van 52 luisteraars kwam op audiëntie bij het radiostation voor de uitreiking van een exclusief 538-Lintje
Erik de Zwart start online reisplatform 24Trains.tv
26-04-2018 | 12:34:00
24Trains.tv is een online platform voor treinreisliefhebbers, met de reisverslagen, eigen registraties en andere reportages van bijzondere treinreizen
Ruud de Wild lanceert wekelijkse podcast
25-04-2018 | 18:20:09
In 30 Minuten Rauw voert KRO-NCRV DJ Ruud de Wild elke week een persoonlijk gesprek met een bijzonder persoon. Tijdens deze 30 minuten durende podcast komen veel persoonlijke onderwerpen aan het licht
Aandeel vrouwelijke luisteraars 100% NL stijgt
24-04-2018 | 20:33:33
100% NL zit flink in de lift bij vrouwelijke luisteraars. Het marktaandeel van vrouwen tussen 20 en 49 jaar stijgt van 3,4 procent naar 4,2 procent, een stijging van maar liefst 24 procent ten opzichte van de vorige meting
Studio Coen en Sander verhuist naar middenstip Johan Cruijff ArenA
24-04-2018 | 11:10:41
De mannen van Kensington hebben 538-dj’s Coen Swijnenberg en Sander Lantinga uitgedaagd voor een voetbalwedstrijd in de Johan Cruijff ArenA. De studio verhuist mee
Line-up 538Koningsdag 2018 compleet
16-04-2018 | 14:51:33
De line-up van 538Koningsdag is compleet. In het lunchprogramma op Radio 538 maakte Frank Dane bekend dat Rita Ora volgende week op het grootste Oranjefeest van Nederland staat
Sky Radio lanceert Feel Good Friday Top 101 op vrijdag de dertiende
13-04-2018 | 11:09:00
Sky Radio pakt uit op deze vrijdag de dertiende met de Feel Good Friday Top 101. Uit onderzoek van Sky Radio en veldwerkbureau Panel Inzicht blijkt dat negen op de tien Nederlanders een feelgoodgevoel erg belangrijk vinden
Coen en Sander verlengen contract bij 538
11-04-2018 | 18:53:24
Coen en Sander en Radio 538 verlengen hun samenwerking tot 2021. Het dj-duo heeft vandaag een nieuw driejarig contract ondertekend, waardoor het middagprogramma De Coen en Sander Show ook de komende jaren te horen is op 538
About.
In september 2011 is de website Nederlands MediaNieuws gelanceerd om de nieuwsfunctie van het Nederlands MediaNetwerk te versterken. Sinds die tijd hebben we 6500 nieuwsberichten, interviews, analyses, fora en columns gepubliceerd.
Social.