[Interview] Menno Koningsberger: Radio is springlevend
19-12-2017 10:17:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 62324 | Tags:

Talpa Radio bestaat uit de zenders 538, Radio 10, Sky Radio en Veronica. Algemeen directeur Menno Koningsberger wil met dit brede aanbod een brede doelgroep bereiken, lineair én on demand. “De vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit gehaald.

Hoe positioneren jullie de stations nu ze bij elkaar in een groep zitten?

We willen iedereen iets leuks en relevants bieden op het gebied van muziek en entertainment. De doelgroep voor onze stations is vijftien tot 59 jaar. Het bereik en de luistertijd binnen die groep willen we zo groot mogelijk maken, door een divers aanbod te bieden. Naast de unieke dj’s en content, staat 538 muzikaal gezien voor alle nieuwe hits, op Radio 10 hoor je de grootste hits aller tijden, op Radio Veronica de beste pop- en rockhits en Sky Radio is er om overdag lekker door te kunnen werken en het non-stop alternatief voor de andere zenders. De overlap tussen de stations is er zoveel mogelijk uit gehaald. Tegelijkertijd zijn onze stations voor een breed publiek geprogrammeerd. We weten dat mensen naar meerdere stations gedurende de week luisteren, elke luisteraar heeft een eigen repertoire van een aantal  zenders. Ons doel is om met onze zenders dat repertoire in te vullen. Het is een uitdagende puzzel om dit voor elkaar te krijgen, maar we maken goede progressie daarin.

Ben je tevreden over de ontwikkeling van het marktaandeel van de individuele stations en Talpa Radio als groep?

Jazeker, onze vier stations hebben in hun eerste jaar onder één dak samen het hoogste marktaandeel ooit gehaald. 538 en Radio 10 scoren daarbij allebei ook een highest ever. Dat is knap als je ziet dat we nu meerdere stations runnen waardoor de aandacht ook zou kunnen versnipperen. We zijn daar zeer tevreden over. Tegelijkertijd zien we dat er nog potentie zit in marktaandeelgroei, met name in de doelgroep mannen 25 tot 59 jaar.

Wat zijn de plannen met Veronica

Talpa heeft Veronica weer samengebracht tot één merk voor zowel radio als tv. Radio Veronica heeft Giel Beelen aangetrokken voor de ochtendshow op de zender. Vanuit deze one brand strategy zullen we flink van ons laten horen in 2018. Ik zou zeggen: luisteren en kijken!

Hoe zie jij radio de komende jaren ontwikkelen?

Radio is springlevend, de uitdaging wordt om het bereik en de luistertijd op het huidige hoge niveau te houden. De behoeftes van de luisteraar veranderen niet, maar het gedrag en de wijze van mediaconsumptie wel. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag, oftewel 76 procent, de grootste vorm van audio, gevolgd door de muziekstreaming met twaalf procent luisteraandeel per dag, blijkt uit onderzoek van NLO. Er is een lichte verschuiving naar online luisteren, waarbij luisteraars steeds vaker zelf bepalen waar en wanneer ze intunen. Tegelijkertijd zie je dat er onderweg via de smartphone veel meer live radio geluisterd wordt nu meer en meer gebruikers onbeperkt mobiele data hebben.

Wat is jullie visie op het digitale vraagstuk en wat gaan we daar concreet van zien?

We zetten op alle distributieplatformen in, zoals de websites, apps van de radiomerken en JUKE. Hierbij zetten we naast lineair programmeren ook nog meer in op on demand content. Zo logisch als het is dat je in de auto naar radio luistert, zo logisch moet het zijn dat je onze content beluistert vanaf je smartphone. Mentale en fysieke beschikbaarheid van onze merken en content op de digitale platformen zijn daarvoor de sleutelwoorden. Voorbeeld: met de nieuwe app van 538 bieden we een compleet nieuwe en mobile first verschijningsvorm van radio. De appgebruiker schakelt snel en makkelijk tussen liveradio en on demand, 538 video-items, een eigen playlist, de themastations en alle hoogtepunten van 538. De nieuwe app biedt het beste van 538, zowel lineair als on demand.

Tevens zien we een groeiende behoefte aan het zelf kunnen samenstellen van muzieklijsten en on demand luisteren. Met JUKE spelen we in op deze trend. JUKE maakt het mogelijk om overal radio te luisteren én on demand muziek te streamen. Daarnaast kunnen luisteraars nummers die zij op radio horen direct aan hun eigen playlist toevoegen. JUKE is het overkoepelende merk waarin ook onze radiomerken zich etaleren.

Wat is de kracht van radio als advertentiemedium?

De kracht is ons massale bereik en de hoge luisterconsumptie overdag. Daarnaast het feit dat radio ingezet kan worden voor het bouwen van kennis en houding ten aanzien van merken en producten, maar ook het gedrag, de conversie, kan beïnvloeden. Dit is bekend bij alle adverteerders die radio opzoeken en dit ook trouw blijven doen. Daarnaast heeft radio een gunstige tarifering ten opzichte van andere vormen van media. 

Wat is de specifieke kracht van Talpa voor adverteerders?

Gecombineerd bereiken de diverse Talpa-merken 85 procent van Nederlanders, gemiddeld 5,5 keer per week. Door de schaal en de kennis van de Talpa-onderdelen te combineren en uit te bouwen, kunnen we adverteerders en businesspartners nog beter vanuit een one-stop-shop helpen hun te marketingdoelstellingen te realiseren. Dat gaat van awareness en engagement naar conversie. Over de hele funnel dus.

Wat betekent de digitalisering voor adverteerders?

Digitalisering biedt voor ons als muziek-entertainmentbedrijf enorme kansen om mensen op nieuwe gebruiksmomenten te bereiken. Gezamenlijk hebben we vanuit Talpa Radio zo’n 22 miljoen streamstarts met een uniek bereik van bijna 38 miljoen luisteruren per maand. Het online advertising ecosysteem is afgelopen jaar gebouwd in samenwerking met OMX, hierdoor wordt het voor ons mogelijk om ons veel scherper te profileren en zelfs individueel te targetten. Deze nieuwe vorm van adressable radio is een strategisch speerpunt van Talpa Radio en de resultaten zijn veelbelovend. Dit is de toekomst van adverteren!

Foto: William Rutten

www.talparadio.nl
www.talpanetwork.com

 Dit interview verscheen eerder in DeMedia100 Magazine

 www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie