[Interview] Rose Zandvliet over Talpa, radio en crossmedia
27-02-2018 16:59:00 Door: Katja Brokke | Hits: 17193 | Tags:

Rose Zandvliet is Format Lead bij Talpa Radio, mede-oprichter en organisator van ADNIGHT en een van de juryleden van de Cross Media Awards op 25 april. Een mooie gelegenheid om even bij te kletsen.

Hallo Rose. Je bent momenteel Format Lead bij Talpa Radio. Wat houdt dat in?

Bij Talpa Radio ben ik verantwoordelijk voor, of betrokken bij, de strategie en creatie van redactionele en commerciële repeterende content(formats) voor Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, Radio 10 en JUKE. Je kunt natuurlijk pas bouwen als de basis ligt, daarom schrijf ik contentstrategieën en ondersteun ik de Innovation Director bij het beantwoorden van verschillende communicatievraagstukken. Daarnaast ben ik ook echt een pixelfucker die graag zelf Photoshop aanzwengelt om een idee uit te werken. Kort samengevat ben ik dus een manusje-van-alles.

Hoe belangrijk is crossmedia voor radio-exploitanten?

De behoeftes van de 538-luisteraar veranderen niet, maar het gedrag en de wijze van mediaconsumptie wel. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76%) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12 procent luisteraandeel per dag, blijkt uit onderzoek van NLO. Wel zien we een verschuiving naar online luisteren en onlinevideoconsumptie. Het digitale landschap biedt de mogelijkheid om ons radioproduct naast live lineair ook on-demand aan te bieden en zelfs gecureerd tailor made voor elk digitaal/social platform. Doordat deze content wel beschikbaar blijft, in tegenstelling tot een live uitzending, kunnen we meer mensen bereiken. Daarnaast kunnen we met die kanalen ook een heel universum om de radiomerken heen bouwen, waarmee we inspelen op consumptiegedrag van music-entertainmentcontent.


Wat zijn de laatste ontwikkelingen op dit gebied?

AI en voice-control zijn natuurlijk ontwikkelingen die razend interessant zijn. Maar ook data, en alles wat je ermee kunt, blijft fascinerend. Helemaal als je die drie combineert.

Je bent jury van de Cross Media Awards. Waar ga je op letten tijdens de jurering?

Waar ik vooral op ga letten is hoe in een campagne de verschillende ingezette platformen samenwerken en synergie creëren. En hoeverre de doelstellingen en resultaten een verhaal vormen. Soms staat er in een case dat het doel harde sales is en staat in de resultatensectie "heel veel likes en media impressions". Mooi hoor, maar is er ook nog iets verkocht?

Je organiseert ADNIGHT. Wat zijn de plannen voor dit jaar?

Jaaa, daar kan ik helaas nog niets over zeggen. We zijn wel al weer volop met de organisatie bezig en hebben mooie plannen. Blok vrijdag 5 oktober alvast in je agenda want het gaat sowieso weer een inspirerende avond worden!

www.talparadio.nl

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. Wil je meedoen? Dat kan hier.

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie