[MediaBelofte 2019] Genomineerd: Duncan Ward, Digital Business Developer Talpa Radio
01-10-2018 11:36:36 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3377 | Tags:

Duncan Ward is Digital Business Developer bij Talpa Radio Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2019. Wij spreken hem.

Dag Duncan, kun jij Talpa Radio introduceren?

Zeker! Talpa Radio is het moederbedrijf van de merken Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Radio Veronica en JUKE. Onze missie is het leven verrijken met de magie van onze sound. Iedereen kent Talpa Radio natuurlijk als marktleider van de radiomarkt, maar inmiddels zijn we veel meer dan dat. Talpa Radio is bijvoorbeeld innoverend binnen audio met ons muziekplaform JUKE, programmatic digital audio advertising en podcasting. Ook begeven we ons inmiddels ruimschoots buiten het audiodomein. Onder andere met visual radio, events, interactieve content en de membershipprogramma’s. 

Afsluitend is Talpa Radio onderdeel van Talpa Network, één van de grootste mediaconglomeraten van Nederland.

Wat kan Talpa Radio dat andere radiobedrijven niet kunnen?

Allereerst is Talpa Radio een van de beste contentproducenten van Nederland. Dit vertaalt zich in een wekelijks 10+-bereik van zeven miljoen mensen. Daarnaast zijn we uniek omdat we binnen het 10+-bereik ongeveer elke mogelijke commerciële doelgroep bereiken in Nederland.

Daarnaast zijn we volledig geïntegreerd met de rest van het Talpa Network. Hierdoor werken we toe naar het verrijken van onze data met touchpoints over allerlei verschillende kanalen heen. Daardoor kunnen we gebruikers dynamisch zo relevant mogelijke content laten horen en zien op basis van gedrag binnen het netwerk. Mede hierdoor kunnen we veel toegevoegde waarde leveren aan agencies en adverteerders. Door onze data te combineren met innovatieve, specifieke, contextuele advertentieformats.

Waaruit bestaat jouw werk bij Talpa Radio?

Als digital business developer houd ik me bezig met monetization van onze digitale distributie. Uiteindelijk houd ik me bezig met de balans tussen gebruikerservaring en advertentiedruk. Oftewel langetermijn- versus kortetermijnwinst.
Dit kan op heel veel verschillende manieren. Zo maak ik bijvoorbeeld financiële modellen en businesscases om te analyseren wat de ROI en terugverdientijd zijn voor proposities. Onder andere voor JUKE, themakanalen of introducties van advertentieformats zoals video pre-rolls. Daarnaast ben ik onderdeel van het team dat de data uit ons datamanagementplatform actionable maakt. Dit geldt zowel voor het verbeteren van gebruikerservaring als optimalisatie van het serveren van advertenties. Ook houd ik me vanuit mijn eerdere passie en werkervaring bezig met het optimaliseren van onze eigen analytics, tools, technische integraties en digitale media-inkoop.

Hoe zie jij radio de komende jaren ontwikkelen?

De consumptie van lineaire FM is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet significant gedaald. Er consumeren immers nog steeds wekelijk meer dan dertien miljoen mensen radio. Ik verwacht dus dat radioconsumptie de komende jaren nog een groot onderdeel zal zijn van het mediadieet van de gemiddelde Nederlander. Daarnaast stijgt de totale mediaconsumptie en consumptie van audio nog steeds. Wel is er, net als bij andere traditionele mediatypen, sprake van fragmentatie binnen het landschap. Talpa Radio haakt in op deze marktevoluties door het creëren van onderscheidende formats en expansie in het digitale domein.

Wat zijn jouw ambities?

Ik wil me graag door blijven ontwikkelen op het gebied van technologische innovatie, ontwikkeling en integratie. Daarnaast wil ik me verder verdiepen in financieel modelleren en het schrijven van businesscases. Afsluitend wil ik graag meer leren over het vertalen van complexe, technische vraagstukken naar middel- en topmanagement om bij te dragen aan strategische en beleidsmatige besluitvorming. Gelukkig krijg ik hiervoor door Patrick Goldsteen en Jeroen de Bakker ruimschoots de juiste ondersteuning en voldoende ruimte. 

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws kan ik je niet vertellen, maar misschien kun je even bij het ANP terecht. zij zitten daar tenslotte altijd op de laatste nieuwtjes…

www.talparadio.nl
www.talpanetwork.com

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2019 staat hier.

 

 MediaBelofte en DeMedia100 worden gesponsord door