[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime
20-11-2019 12:59:15 Door: David de Jong | Hits: 2151 | Tags:

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover.
 
Je bent een jaar aan de leiding van Sublime, Hoe gaat het?
 
Het gaat goed! Ik denk dat waarmee we aan de slag zijn gegaan, werkt. We zijn van een 100% non-stop muziekkanaal ons merk meer leven aan het inblazen, waarbij Sublime als actief mediabedrijf, crossmedialer is geworden en naast de muziek inmiddels meer inhoud presenteert.
 
Ik heb zelf een achtergrond in de bureauwereld en daarin voor veel grote adverteerders morgen werken (bv Sara Lee, Achmea, Schiphol en Heineken). Na een periode als directeur Social Media bij KPN en daarnaast een aantal jaren internationaal verantwoordelijk voor de media en merken van VEON (toen VimpelCom, een groot met name Russisch internationaal telecombedrijf), is het een mooie uitdaging om Sublime verder uit te mogen bouwen en het merk meer invulling te geven.
 
De radiozender Sublime bestond op 4 november 2019 precies 7 jaar.  Hoe gaat het met de radiozender?
 
Ik denk dat het goed gaat met Sublime. Ik zie dat we een duidelijke rol in het radio- en medialandschap hebben. Voor het genre soul, jazz, funk en r&b is er geen alternatief op landelijk FM-niveau. We voegen dus echt iets toe. Dat wordt gewaardeerd door onze luisteraars. Als ik tijdens luistersessies met luisteraars praat, dan hoor ik dat we duidelijk in een behoefte voorzien. We zijn een echt muziekstation en draaien juist niet alleen de hits, maar juist door een keer een b-kant, een live-uitvoering of andere artiest te kiezen, blijven we verrassen en blijven we relevant. 

Ook financieel gaat het volgens plan. We kiezen er voor om te investeren. In augustus 2018 begonnen we met een ochtendschow (met Sander de Heer, red.) en we hebben ons team uitgebreid. Dat doe je om het bedrijf ook op de langere termijn onderscheid te geven en te versterken. We trekken hiermee een mooi aandeel uit de markt. Met eigen brandend-content deals met partners en het ontwikkelen van eigen digitale kanalen, kunnen we adverteerders inmiddels steeds meer bieden. De toekomst van radiostations is niet alleen radiospotjes verkopen, maar zit meer in hechte partnerships met adverteerders. Ik ben blij dat we het afgelopen jaar succesvol zijn gebleken daarin.

Wat is volgens jullie de meerwaarde van Sublime als radiozender?

De meerwaarde zit erg in de muziek, met andere woorden iets toevoegen in het genre.
Het tweede is met name dat we met het merk Sublime overkoepelend willen bijdragen aan een mooiere wereld. Dat doen we naast de muziek met het Nieuws van Vooruitgang en door thematisch onderwerpen te belichten die te maken hebben met een betere toekomst en door die een podium te geven.

Sublime is eigendom van Erik Hallers. Wat is zijn rol? 

De eerste periode dat Erik Hallers eigenaar werd van Sublime, was deze ook aandeelhouder van Conclusion, een zakelijke dienstverlener. Erik Hallers heeft in 2013 zijn belang daarin verkocht. Als investeerder wil Erik bijdragen aan een betere wereld. Erik is in de loop der tijd wat meer op afstand gaan staan, maar blijft wel een betrokken eigenaar en heeft de dagelijkse leiding aan mij toevertrouwd. We hebben regelmatig intensieve en goede gesprekken over de koers die we varen, over nieuwe initiatieven en mogelijke samenwerkingen die we kunnen aangaan. We zijn nog lang niet klaar met het uitvoeren van de plannen die we hebben met Sublime, we zijn pas begonnen met een volgende fase. Digitalisering en het positioneren van Sublime als ‘mentality brand’ dat staat voor vooruitgang staan hierin centraal.
 
Sublime is een standalone bedrijf. Hoe ervaar je dat in de markt van vooral grotere radiogroepen als Talpa Network, DPG Media, RadioCorp, FD Mediagroep en uiteraard de Nederlandse Publieke Ormoep?

Het heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je relatief klein bent en niet altijd de investeringszakken hebt die de andere bedrijven soms wel hebben. Ook kan je soms minder een vuist maken in de markt. Het is één van de redenen waarom we voor de verkoop van onze reclamespotjes samenwerken met Talpa Network. We zijn erg tevreden met deze samenwerking; de mensen bij Talpa Network weten wat ze doen. Meelopen in hun portfolio werkt en in het verlengde inmiddels ook met digitale reclamespots. Een groot voordeel van klein zijn, is dat je wendbaar en flexibel bent. We kunnen in partnerships met merken makkelijker echt tailormade samenwerkingen realiseren. We hebben hiervoor inmiddels ook een eigen inhouse team. Daarnaast hebben we als voordeel dat we geen complexe bestuursstructuren hebben en snel kunnen schakelen als we iets in de programmering willen optimaliseren. We maken Sublime met een club van 20 mensen. We staan niet te koop en profiteren met andere woorden van de voordelen om stand-alone te zijn.

Hoe zien jullie de ontwikkelingen in inhoudelijke invulling van Sublime, hoe gaat dat met de ochtendshow? Welke ontwikkelingen zijn er?

De ochtendshow loopt en is in de basis goed. Het biedt meer inhoudelijk een platform om de thema’s uit het Nieuws van de Vooruitgang meer ruimte te geven. Dit is ons eigen nieuwsbulletin waar we juist constructieve aspecten van het nieuws belichten om daarmee onze luisteraars te inspireren. Je ziet inmiddels dat andere media dat idee ook hebben opgepakt en we er niet meer alleen in zijn. We zijn dit jaar ook gestart om meer inhoudelijke themaweken te produceren rondom lifestyle-onderwerpen zoals mode, voedsel en mobiliteit, waar we meer interactie met fans en luisteraars bieden. We belichten daarin hoe je kunt genieten van het leven, maar daarbinnen tegenwoordig ook betere en meer verantwoorde keuzes kunt maken. Waar veel andere zenders vooral met grappen en grollen hun ochtendshow invullen, proberen wij onderscheidend te zijn met een combinatie van veel muziek, cultuur en constructief ingestoken content en actualiteit.

*kort nadat dit interview werd gehouden, werd bekend dat presentator Sander de Heer het radiostation heeft verlaten en is opgevolgd door Francis Broekhuijsen (redactie)
 
Hoe gaat het met de luistercijfers? Die blijven op 10+ niveau rond het niveau van 0,8/0,9 procent marktaandeel.
 
We bereiken een selectieve en over het algemeen lastig te bereiken groep hoger opgeleiden en een zakelijke groep luisteraars. Dat is goed en belangrijk voor onze adverteerders. We zien Sublime als een mooie speciaalzaak tussen de grote, meer generieke winkelketens. Maar we zijn nog lang niet tevreden met ons huidige marktaandeel en zien ondanks onze focus nog voldoende ruimte en vraag van luisteraars om te groeien. Hier werken we hard aan.
 
Er zijn dit jaar enkele themazenders gelanceerd. Hoe gaat dat?
 
We zien een gezonde ontwikkeling naar meer digitale beluistering via internet, de website en de app en DAB+. Daardoor weten we ook steeds beter wie waar luistert. De behoefte is om een optimale mix voor een breed publiek te bieden. Maar er zijn ook mensen die van pure jazz houden of zin hebben in zwoele soulmuziek. Dat kan via onze thematische zenders. Naar mate we bereik opbouwen, begint daar ook een verdienmodel te ontstaan. De streams beginnen altijd met een korte reclameboodschap. Verder proberen we reclame meer te spreiden zodat die minder last geven voor luisteraars.
 
Sinds een tijdje zijn jullie ook gestart met Sublime Motion (videoplatform). Kan je daar meer over vertellen?
We zijn met Sublime Motion gestart om te onderzoeken of we ons met videocontent konden verbreden. We hebben er ruimte aan gegeven om te experimenteren. Kwalitatieve video produceren is een complexe en bewerkelijke tak van sport. We zien veel kansen om dit te zijner tijd verder uit te bouwen maar hebben het voor nu even in de koelkast gezet. Er zijn enkele videoproducties geproduceerd. We zijn nu aan het nadenken hoe we dat in de toekomst op een slimme manier verder kunnen uitbouwen en activeren.

Wat is Sublime Doing (crowdfunding voor ondernemers en initiatieven) en Sublime Jamming (creative design agency)? Hoe gaat het daarmee?

Sublime Doing is een podium om constructieve bewegingen te kunnen financieren met crowdfunding. We kwamen iemand tegen die een crowdfuncing-platform heeft en ervaring heeft met het begeleiden van duurzame start-ups. Dat hebben we samengebracht. We bieden deze ondernemers die hun nek uitsteken een platform en willen hiermee de missie een mooiere wereld concreet invulling geven. De donderdagen op Sublime zijn inmiddels omgedoopt tot doing donderdag waarbij we met ondernemers praten over hun initiatieven en ideeën, over vooruitgang en constructieve verandering. Het mooie is dat je daarmee weer andere ondernemers inspireert. Laatst mailde bijvoorbeeld een verhuisbedrijf dat ze dankzij Sublime Doing hebben besloten om de spullen die soms overblijven na een verhuizingen, nu verzamelen en doneren aan gezinnen die deze juist nodig hebben. Daar word je warm van!
 
Sublime Jamming ten slotte is onze creatieve tak. Die produceert branded content en voorziet in de behoefte binnen Sublime om samen met adverteerders inhoud en formats te bedenken. Jamming werk daarnaast als gespecialiseerd communicatiebureau ook rechtstreeks voor eigen opdrachtgevers. Ook hier weer de focus op het ondersteunen van merken die vooruitgang hoog in het vaandel hebben staan.

www.sublimeworld.nl
www.sublime.nl
www.sublimejamming.nl
www.sublimedoing.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie