ACM: One Media Sales wijzigt kortingssysteem radioreclames
03-12-2019 16:07:00 | Door: David de Jong | hits: 1474 | Tags:

One Media Sales – OMS – stopt per 1 januari 2020 met bestedingsaandeelkorting bij de verkoop van radioreclame. Dit heeft OMS toegezegd na onderzoek naar de marktmacht door de Autoriteit Consument & Markt 

OMS is voor 90 procent in handen van Talpa Network en voor 10 procent van RadioCorp. ACM startte in november 2016 een onderzoek naar mogelijke overtreding van de mededingingswet door OMS. ACM heeft daarbij circa 3 jaar onderzoek gedaan en met mediabureaus, OMS, Talpa Network, RadioCorp en concurrenten gesproken en informatie opgevraagd. Volgens de toezichthouder brengen de bestedingsaandeelkortingen het risico met zich mee dat concurrenten worden uitgesloten van de markt en daarmee niet goed meer kunnen functioneren.

OMS verkoopt radioreclame voor Radio 538, Radio 10, Radio Veronica, Sky Radio, 100%NL, Slam!,  Sublime en Classic.nl. De ACM stelt dat bestedingsaandeelkortingen erop gericht zijn adverteerders en mediabureaus ertoe te verleiden een groter aandeel van hun bestedingen bij OMS onder te brengen. Die kortingen kunnen er vervolgens toe leiden dat adverteerders en mediabureaus minder besteden bij concurrenten. OMS hanteert korting op jaarbasis waarbij het kjikt naar de totale besteding bij OMS ten opzichte van de totale radiobestedingen van een mediabureau. De kortingen zijn retroactief van aard.

De zenders van OMS hebben gezamenlijk in de relevante doelgroep 20-49 jarigen een marktaandeel van 47,7 procent. In 2018 had OMS meer dan de helft van de bestedingen aan radio-advertenties in handen.

ACM stelt verder dat wanneer bestedingsaandeelkortingen worden verstrekt door ondernemingen die een groot deel van de vraag bedienen, dit ertoe kan leiden dat zij zo veel bestedingen naar zich toe trekken, dat kleinere aanbieders die in beginsel even efficiënt zijn minder goed in staat zijn om inkomsten te verwerven. Het risico bestaat dan dat zij als gevolg daarvan niet langer succesvol actief kunnen zijn. De aanzuigende werking van de bestedingsaandeelkortingen kan mediabureaus en adverteerders ertoe verleiden een groter aandeel van hun bestedingen bij OMS te beleggen dan zonder de bestedingsaandeelkortingen

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: "De commerciële radiozenders van Talpa Network en RadioCorp hebben enorm veel luisteraars. Bedrijven die willen adverteren op de radio kunnen nauwelijks om de radio-advertentieverkoper OMS heen om voldoende luisteraars te bereiken. Door deze toezegging hebben concurrerende radiozenders betere mogelijkheden om advertentieruimte te verkopen. Met de toezegging hebben we effectief en snel een oplossing bereikt. Dit is belangrijk omdat de onderhandelingen voor het komende jaar nu bezig zijn."

OMS heeft nu toegezegd om geen bestedingsaandeelkortingen of andere financiële vergoedingen gerelateerd aan bestedingsaandeel verstrekken en die ook niet op andere wijze dit soort activiteiten te verrichten. OMS zal aan de ACM haar aangepaste commerciële beleid voor 31 december 2019 moeten overleggen en publiceren. Op 30 juni 2020 en 30 juni 2021 zal OMS aan ACM middels het overhandigen van compliance gecertificeerde contracten moeten bewijzen geen bestedingsaandeelkortingen te hanteren.

Als de huidige uitzendlicenties van de radiozenders worden verlengd in augustus 2022 kan de ACM de gedane toezeggingen voor nog eens twee jaar verlengen.

www.acm.nl
www.oms.fm
www.talpanetwork.nl
www.radiocorp.nl



Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie