[Column] Arthur Terpstra: NPO 3FM op FM is niet meer te verdedigen
28-01-2021 11:21:00 | Door: Saskia van Weert | hits: 1578 | Tags:

Ik moest even knipperen toen ik gisteren op de kwaliteitssite GeenStijl een grafiekje zag van het marktaandeel van NPO 3FM in de afgelopen 20 jaar. Uiteraard is het wel bekend dat NPO 3FM in de hoek zit waar de klappen vallen, maar het was wel weer even een wake-upcall.

Hoe kan het dat de grote zender van weleer uitkomt op een marktaandeel van maar 2 procent? Terwijl de dekking van deze zender zo groot is dat deze praktisch te ontvangen is uit de broodrooster. NPO 3FM is ingehaald door de realiteit. Het is niet meer te verdedigen dat ze op de FM zitten en al helemaal niet dat er jaarlijks miljoenen aan belastinggeld naartoe gaat.

Hoe frustrerend moet het zijn dat echt alles wat je doet in de afgelopen 5 jaar gewoon niet werkt? Onderweg zijn ze mij ook wel als luisteraar kwijtgeraakt. NPO 3FM luisteren voelt voor mij als uit eten gaan bij een groot restaurant waar ze van zoveel mogelijk ingrediënten een smakelijk gerecht proberen te maken. Dit werkt alleen niet en groot deel van de mensen blijft weg. Deze gang van zaken kent geen winnaars. Voor de gast (luisteraar) die daar nog wel eens komt eten (luisteren) is het niet meer wat het geweest is. Voor de bediening zelf (dj’s/medewerkers) moet het uiterst frustrerend zijn en voor de leiding is dit eigenlijk best treurig. Waar ze nu mee blijven zitten, is een heel groot restaurant waar niet heel veel mensen meer op afkomen en dat volgens de normale gang van zaken niet levensvatbaar is.

Echter, het wordt wel overeind gehouden door de overheid en ook nog eens van het geld dat komt van de gasten die er eigenlijk geen behoefte meer aan hebben. Dat is niet alleen voor de groep mensen raar, maar ook voor de andere restaurants (zenders). Eigenlijk is het gewoon niet eerlijk…

En ik heb echt met ze te doen hoor. De dalende lijn van de afgelopen 5 jaar heeft meer weg van een heftige zwarte skipiste. Probeer daar maar eens omhoog te skiën. Gaat je niet lukken. Zou het dan niet eens tijd worden om rigoureuze keuzes te maken? Wellicht een andere tak van sport?

De zender zelf hinkt namelijk altijd op twee gedachtes; we willen de jongeren bereiken en we willen het alternatieve geluid aan de man brengen. En daar gaat het eigenlijk mis. Je kan niet alles een beetje willen doen en verwachten dat luisteraars dit gaan waarderen. Je wordt immers een concessie-zender. Je kunt beter één ding echt goed doen, dan aanmodderen met heel veel andere dingen.

Neem het alternatieve karakter van NPO 3FM. Dat wordt ook krampachtig afgewisseld met inwisselbare popmuziek. Of de ambitie jongeren te bereiken, maar dan ook nog de voor hen minder aansprekende oudere alternatieve muziek draaien en dit via FM, terwijl jongeren toch echt beter te bereiken zijn via online.  Dat er dan dit jaar nog eens circa 10 miljoen belastinggeld tegenaan wordt gegooid om de volgende doelstelling te halen is schrijnend: Het komend jaar wil de jongerenzender de interactie met luisteraars verder uitbouwen en investeren in het vinden, coachen en begeleiden van nieuw presentatietalent om de rol van kweekvijver voor radiotalent te blijven vervullen. Lijkt mij prima iets wat je online kunt doen en via commerciële bedrijven.

Moet 3FM dan helemaal maar stoppen? Nee, zeker niet. Er zijn absoluut nog luisteraars die er met plezier naar luisteren, maar dat het anders moet, is wel duidelijk. Laten we eens meedenken!

  • NPO 3FM uit het publieke bestel, van de FM af en door via DAB+ en online
  • Doe dit in een uitgeklede versie en ga terug naar de kern (wat is de kern eigenlijk?)
  • Geen één zender zit te wachten op een nieuwe frequentieveiling, behalve KINK. Laat een rechter of commissie bepalen wat de waarde is van de 3FM-frequentie en laat KINK erop bieden.
  • KINK is een commerciële zender die een duidelijke keuze heeft gemaakt om het alternatieve geluid aan de man te brengen, dus een vinkje bij diversiteit in het radiolandschap
  • Qmusic doet het super goed, maar dit verzilveren en echt een commerciële vuist maken tegen de grote partijen in Nederlandse radiolandschap is lastig. Dat Qmusic, 3FM en Kink wellicht samen een front vormen, is eigenlijk nog niet zo’n gek idee

 

Arthur Terpstra is Senior AV Consultant UM bij Magna Global (IPG Mediabrands)

www.magnaglobal.nl
www.ipgmediabrands.com
www.um.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie