[Luistercijfers] 3FM stabiel na 58 maanden van krimp - marktaandeel daalt van 9,6 naar 2,6 procent
25-09-2019 12:42:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2227 | Tags:

In AprMei15 begon het marktaandeel van 3FM met dalen. Deze daling duurde zonder onderbreking 4 jaar en 3 maanden en is in JulAug19 tot stilstand gekomen. In deze periode daalde het marktaandeel van 3FM van 9,6 tot 2,6 procent.

In de grafiek is goed te zien welk effect Serious Request had op het marktaandeel van 3FM - met een piek van 11,8 procent in Dec13Jan14. Toen de daling eenmaal was ingezet, ging dat effect verloren.

Daarmee maakte 3FM precies de tegenovergestelde beweging aan Radio 10, waarvan het marktaandeel in genoemde periode groeide van 5 tot 9,8 procent.

De luistercijfers van JulAug19 laten een paar interessante dingen zien. Radio 538 herstelde eerder in het jaar na het vertrek van Edwin Evers goed maar zakt nu weer wat weg. Radio 2 doet het heel goed en blijft met een plus van 12,3 procent marktleider.

Radio 10 zag de groei in de laatste paar metingen wat afnemen maar groeit in JuAug19 met een plus van 11,4 procent opnieuw hard door, ook ORN en Radio 1 laten groei zien.

Veronica had ondanks grote aanpassingen in de programmering - de komst van onder meer Giel Beelen en Wilfred Genee - en flinke marketing inspanningen tot nu toe de weg omhoog nog niet gevonden. Maar in JulAug19 staat er een bemoedigende plus van 9,1 procent.

Qmusic groeit ook door, zij het met een plus van 3,2 procent wat minder onstuimig dan afgelopen maanden. In de doelgroep 20-49 jaar groeide het marktaandeel van Qmusic van 14,5 naar 15,8 procent.

Qmusic is voor het eerst sinds zijn bestaan de populairste radiozender onder mannen, met een marktaandeel van 14,7 procent. Het is nog niet eerder voorgekomen dat de zender in de doelgroep mannen 20-49 jaar de grootste was. In de jongere doelgroep 20-34 jaar is Qmusic ook marktleider.

Programmadirecteur Dave Minneboo: "We verstevigen onze positie in het radiolandschap. Het is mooi om te zien dat de mannelijke luisteraar onze programmering meer waardeert dan ooit. Bovendien toont de Top 40 wederom de meest relevante hitlijst te zijn."

www.nationaalluisteronderzoek.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie