[Luistercijfers] Alleen bij Qmusic is het feest
20-10-2020 13:24:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 856 | Tags:

De luistercijfers van AugSep2020 zijn voor alle spelers in radio niet om vrolijk van te worden met uitzondering van Qmusic.

Marktleider Talpa Network ziet Radio 538 (-5,7 procent) en Sky Radio (-4,8 procent) marktaandeel inleveren en Radio Veronica onveranderd. Radio 10 groeit weliswaar met 5,2 procent op jaarbasis maar de zender zit na een recordmarktaandeel van 11,3 procent in Dec19Jan20 al 8 maanden in een dalende trend.

Radio 2 blijft marktleider maar is onveranderd, Radio 1 groeit een beetje maar dat komt door het doorschuiven van veel sport naar augustus. 3FM is met een marktaandeel van 2,2 procent (was ooit 12,1 procent) al super klein maar de radiozender wist in AugSep2020 toch nog 12 procent aan marktaandeel in te leveren.

Ook gaat de vlag niet uit bij RadioCorp (100%NL krimpt met 12,1 procent) noch bij ORN (-5,4 procent).

Zoals gezegd; er wordt alleen gefeest bij Qmusic. De DPG Media zender zag het marktaandeel met 10,9 procent stijgen naar een record van 11,2 procent.

Qmusic laat in de doelgroep 20-49 jaar een flinke stijging zien van 16 procent. De Ochtendshow met Mattie & Marieke is voor het eerst marktleider.

Sinds het vertrek van Edwin Evers in december 2018 zijn de kaarten in radioland opnieuw geschud. Deze meting noteert de ochtendshow van Qmusic, met Mattie Valk en Marieke Elsinga een marktaandeel van 18,7 procent in de doelgroep 20-49 jaar. Daarmee is Qmusic in het tijdslot van 6:00 tot 10:00 uur het best beluisterd.

Programmadirecteur Dave Minneboo: "Na zes metingen op rij marktleider te zijn in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar, zijn we nu ook de grootste in de ochtend én in bereik. De Ochtendshow met Mattie en Marieke scoort beter dan ooit en we zijn ontzettend trots dat in deze bijzondere periode steeds meer mensen afstemmen op Qmusic. Op dit moment zijn dat er bijna 2,8 miljoen per week. In deze periode zijn Armin van Buuren, Bram Krikke en Tom van der Weerd begonnen bij Q en zijn we gestart met Het Geluid, dat onverminderd populair blijft."

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie