[Luistercijfers] Qmusic voor het eerst marktleider in 20-49
19-05-2020 11:10:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 611 | Tags:

In de meetperiode MrtApr2020 is Qmusic voor het eerst sinds het bestaan even groot als Radio 538 in de doelgroep 10+.

Een aantal keren in de afgelopen jaren kwam Qmusic dichtbij, maar Radio 538 in marktaandeel evenaren zat er steeds net niet in.

In de doelgroep 20-49 jaar is Qmusic nu marktleider met een marktaandeel van 16,4 procent. Dit is het hoogste marktaandeel dat de zender ooit heeft behaald. Het is een stijging van 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het marktaandeel 14,2 procent bedroeg. Elk tijdvak laat deze periode winst zien, de ochtendshow behaalt het hoogste marktaandeel ooit met 17,4 procent.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: "Ik ben ontzettend trots dat we onszelf marktleider mogen noemen. We hebben er de afgelopen tijd hard naartoe gewerkt, met een sterke programmering en met acties die dicht staan bij wie we zijn. De luisteraar staat bij alles wat we doen centraal, al sinds de oprichting in 2005. Dat we nu marktleider zijn, zet die filosofie kracht bij met de beste resultaten die we ons kunnen wensen. De programmering van Qmusic staat als een huis: de ochtendshow met Mattie en Marieke, het Foute Uur, music driven shows overdag, de middagshow met Domien, de avond en het weekend voor talenten, die we veelal zelf hebben gescout in het Q-college. We spelen het populairste radiospel, Het Geluid en sinds de komst van de Top 40 anderhalf jaar geleden hebben we ook de meest toonaangevende hitlijst van het land. We werken hier elke dag keihard voor, met alle collega's die allemaal de eer verdienen die hen toekomt."

Radio 2 had in de meetperiode MrtApr2020 de beste scores. De NPO zender zag het marktaandeel in doelgroep 10+ met 9,8 procent groeien. Ook Radio Veronica doet het goed met een groei van 6,1 procent. Qmusic zette een +5,4 procent op de borden. Het marktaandeel van succeszender Radio 10 groeide met 3,8 procent.

E-Power Radio, Radio 538, Sky Radio, 100%NL en Radio 1 zagen het marktaandeel teruglopen.


Lees ook: DPG Media start Qmusic Non-stop Maximum Hits op FM- en DAB+ frequenties in Randstad

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie