[Luistercijfers] Radio 10 behaalt voor het eerst marktaandeel van boven de 10 procent
20-12-2018 18:24:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3160 | Tags:

De radiomarkt laat zich kenmerken door polarisatie. Er zijn maar weinig radiozenders die voor wat betreft hun marktaandeel gewoon een beetje voortkabbelen; er wordt zowel stevig gegroeid als gedaald.

Het aantal grote groeiers is op een halve hand met gemak te tellen maar het gaat dan ook wel om winnaars van formaat. Het hardst wordt gejuichd bij Radio 10. De Talpa Rado zender is al jaren met een opmars bezig en bereikte in meetperiode OktNov18 een mijlpaal: voor het eerst komt het marktaandeel van Radio 10 boven de 10 procent. Ten opzichte van OktNov17 groeide de zender met 38,4 procent. Radio 10 is inmiddels na Radio 538 en Radio 2 de derde radiozender van Nederland. Ter vergelijking: een jaar geleden stond Radio 10 nog op plaats 7.

De andere grote winnaar is de Persgroep radiozender Qmusic. Marktaandeel van Qmusic in OktNov18 was 9,5 procent, dat is 15,9 procent hoger dan in OktNov17.

100%NL liet ook goede cijfers zien, de RadioCorp radiozender zag het marktaandeel met 9,1 procent groeien tot 3,6 procent.

Er was een klein plusje voor Radio 2 maar dat was het dan wel, de rest van de grote radiozenders zag het marktaandeel dalen.

3FM voert, zoals al zeer lange tijd het geval is, de dalers aan. Met een marktaandeel van 2,5 procent (-34,2%) bereikte de NPO zender een nieuw dieptepunt. Radio Veronica gaat niet lekker (-23,3%) en ook bij ORN (-12,6%) loopt het niet naar wens. Kleinere minnen zijn er voor Sky Radio, Radio 538 en Radio 1.

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie