[Luistercijfers] Radio 10 en Qmusic blijven hard doorgroeien
25-03-2019 11:24:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 2605 | Tags:

Na het Top 2000-geweld van december zijn de JanFeb-cijfers altijd interessant om te kijken met welke verhoudingen we het nieuwe jaar in gaan.

Radio2 haalde in december hogere scores dan ooit dus kijken we eerst hoe Radio 2 er bij de start van 2019 op staat ten opzichte van Radio 538.

Nu de rook is opgetrokken, zien we dat Radio 2 ruimschoots marktleider is met een marktaandeel van 12,8 procent. Dat is wel 0,2 procentpunt lager (-1,5%) dan in JanFeb18 maar het brengt Radio 2 wel ruimschoots aan kop omdat Radio 538 - nu zonder Edwin Evers - op een marktaandeel uitkomt van 10,5; dat is 2,1 procentpunt lager (17,7%) dan een jaar geleden.

Toch is de positie van Radio 538 nog steeds sterk. De 538 Ochtendshow met Frank Dane is verreweg het best beluisterde programma tussen 06:00 en 10:00 uur. Het marktaandeel in 20-49 jaar in dit tijdvak is 20,3 procent en daarmee staat De 538 Ochtendshow op ruime voorsprong ten opzichte van de andere ochtendshows. Wekelijks luisteren 1,3 miljoen 20-49 jarigen naar de nieuwe ochtendshow van 538. Dit is nagenoeg hetzelfde aantal luisteraars dat Evers Staat Op in dezelfde periode vorig jaar had. Het gehele marktaandeel van 538 stijgt van 10,1 procent in Dec18-Jan19 naar 10,5 procent in JanFeb19.

Menno de Boer, Radio Director 538: "We zijn trots dat we met 538 het marktleiderschap in de ochtend hebben vastgehouden en dat met een fonkelnieuwe show. Het neerzetten van een goede ochtendshow is een proces wat tijd nodig heeft maar de eerste vruchten werpen zich duidelijk af. Frank en zijn team hebben een magische combinatie van scherpte op inhoud, humor en sfeer. We zijn apetrots op deze cijfers, die laten zien dat onze luisteraars de show omarmen."

Het beste nieuws had Radio 10. De radiozender was de grote winnaar met een marktaandeel dat 38 procent groeide tot 9,8 procent. Radio 10 is daarmee na Radio 2 en 538 de derde radiozender van Nederland. 2,2 miljoen luisteraars stemmen wekelijks af op de zender, dit zijn er ruim een half miljoen meer dan dezelfde meetperiode vorig jaar. In de doelgroep 30-59 jaar stijgt Radio 10 met 33 procent naar een marktaandeet van 12,4 procent.

Roland Snoeijer, Radio Director Radio 10: "De mooiste beloning voor de radiomakers van Radio 10 is dat ze veel luisteraars blij kunnen maken met de programma’s. Deze periode hebben we veel meer mensen bereikt dan vorig jaar en daarom zijn we zo trots dat we de grootste stijger zijn in de radiomarkt. Luisteraars waarderen het muziekformat met de grootste hits aller tijden en de unieke programma’s in de ochtend- en middagspits. In de ochtendspits stijgt het marktaandeel in de doelgroep 30-59 jaar van 7,6  naar 12,2 procent, een groei van 61 procent voor het programma Ekdom in de Morgen. En ook in de middag gaat Somertijd wederom door het dak en stijgt de show van 11,1 naar 13,1 procent in één jaar tijd."

De andere grote winnaar is Qmusic. De vierde radiozender van Nederland zag met marktaandeel groeien van 8,1 naar 9,1 procent, een groei van 12,3 procent. In de doelgroep van 20-29 jaar is het marktaandeel van Qmusic nu 14,8 procent (+15%). In de doelgroep 20-34 jaar groeide Qmusic naar een marktaandeel van 18,4 procent.

Dave Minneboo, Programma Directeur Qmusic: "Opnieuw bevestigen de luistercijfers dat we op de goede weg zitten. De populariteit van zowel de ochtendshow als de middagshow blijft toenemen, met recordcijfers. Met de mooie content en verrassende acties die we voor de komende tijd in petto hebben, houden we dit graag vast."

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie