[Luistercijfers] Radio 10 op een haar na even groot als Radio 538
21-02-2019 22:37:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 3525 | Tags:

De luistercijfers over de periode Dec18Jan19 zijn bekend en dan weet je dat Radio 2 de beste score van het jaar heeft en ook dat die score weer hoger is dan deze periode in voorgaande jaren. Deze keer groeit Radio 2 met 3,5 procent. Dat is geen schokkend cijfer maar het marktaandeel van Radio 2 in Dec18Jan19 is dat wel: een nog nooit eerder vertoonde 17,7 procent - dit alles door het succes van de Top2000.

Ronduit specataculair is de almaar aanhoudende onstuimige groei van Radio 10. De groei was in genoemde periode 26,6 procent. Daarmee behaalde Radio 10 een marktaandeel van 10,0 procent. Slechts een fractie minder dan de 10,1 procent Radio 538 behaalde. Deze score is voor Radio 538 de laagste in zes jaar tijd. Het marktaandeel zakte met 5,6 procent. Per 1 januari heeft Edwin Evers, de nummer 1 in DeRadio50, de radiozender verlaten. Het is met deze trends niet gewaagd om te voorspellen dat Radio 10 volgende maand groter zal zijn dan Radio 538.

Ook Sky Radio (-3,7%) en Radio Veronica (-22,5%) zagen hun marktaandeel dalen. Toch werden deze verliezen door de groei van Radio 10 ruim gecompenseerd. Het marktaandeel van Talpa Radio steeg van 33,5 naar een recordhoogte van 33,7 procent.

Ook 100%NL doet het goed, het marktaandeel groeide met 10,7 procent tot 3,1 procent. Het marktaandeel van Qmusic groeide met 6,7 procent naar 8 procent.

In de doelgroep 20-49 jaar noteert Qmusic de beste december/januari-meting sinds de oprichting van de zender in 2005. Met name de ochtendshow laat een forse stijging zien in het marktaandeel van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. In de doelgroep jong volwassenen 20-34 jaar neemt Qmusic (marktaandeel 17,4%) het marktleiderschap over van Radio 538 (17,0%).

Programmadirecteur Dave Minneboo: "We zijn ontzettend blij met deze cijfers. In een periode die traditioneel afwijkt van de rest van het jaar hebben we dit jaar bijzonder goed gescoord. Vooral de ochtendshow met Mattie & Marieke laat een flinke stijging zien. Dit toont aan dat we de goede weg ingeslagen zijn."

Logica zegt dat de daling van het marktaandeel van 3FM ooit moet ophouden. Dat is nu duidelijk nog niet (-36,8%).

www.nationaalluisteronderzoek.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie