Luistercijfers voortaan gecombineerd met ontvangstwijze en profielen
21-03-2019 12:45:05 | Door: David de Jong | hits: 2276 | Tags:

De luistercijfers van radiozenders zijn voortaan gecombineerd met de ontvangstwijze en profielen van luisteraars. Dit heeft NLO (Nationaal Luister Onderzoek) bekend gekend gemaakt.

De toevoeging van ontvangstwijze aan de luistercijfers is volgens NLO een logisch gevolg van de ambitie om beter inzicht te krijgen in het veranderende luistergedrag. Het radioluisteren migreert van een enkelvoudig zenderplatform naar een digitaal multichannel platform, veelal inclusief beeld. Dat geeft de radiostations de mogelijkheid interactiever met de luisteraars om te gaan en adverteerders willen daarop inspelen. Het luistervolume is in te delen naar hoe luisteraars luisteren, via FM/Kabel, Internet, DAB+ en anders/onbekend.

Volgens de nieuwste luistercijfers heeft FM/kabel een luisteraandeel van 64 procent, internet 20 procent, DAB+ 8 procent en de rest is overige ontvangstwijzen (Bron: NLO/GfK, januari-februari 2019, doelgroep 10+). Kabelontvangst is een combinatie van analoge kabelradio en ontvangst via het digitale kabeltelevisie.

Door de fusie van de luistercijfers met de data van de NOM Doelgroepmonitor (DGM), kunnen de doelgroepprofielen worden uitgebreid met 2500 variabelen over productgebruik, interesses, activiteiten en mediagebruik. Hierdoor zijn de luistercijfers niet alleen als media-, maar ook als marketingdata te gebruiken. Radiostations en adverteerders krijgen meer inzicht in specifieke profielen van het luisterpubliek, zoals huizenbezit, vakantiegedrag, autogebruik, lifestyle. Campagneplanners kunnen daarmee het medium radio gerichter inzetten.

www.rab.fm
www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie