Minder live radio beluisterd door succes online radio en podcasts
08-10-2019 09:49:38 | Door: Saskia van Weert | hits: 1115 | Tags:

Het luisteren van online radio en podcasts gaat voor bijna de helft ten koste van het luisteren naar de reguliere radio. Dat komt naar voren uit de eerste editie van het Online Radio en Podcast Onderzoek, dat woensdag 9 oktober 2019 tijdens de Online Radio Day in Hilversum wordt gepresenteerd.

Het luisteren naar radiostations die uitsluitend via internet te ontvangen zijn, is het afgelopen jaar met 21 procent toegenomen. Online streamingdiensten zoals Spotify en YouTube werden 39 procent vaker beluisterd en podcasts zelf 40 procent. Deze groei gaat ten koste van het regulier luisteren naar de radio via FM of kabel. Hier neemt de luistertijd met 15 procent af, met name bij mensen tussen 13 tot 29 jaar.

Het event voor online radio en podcast vindt plaats in Beeld en Geluid op woensdagmiddag 9 oktober 2019 tijdens de Dutch Media Week, het mediafestival van Nederland dat georganiseerd wordt van 4 tot en met 13 oktober. Tijdens de Online Radio Day vinden er in Beeld en Geluid diverse activiteiten plaats in het kader van online radio en podcast. Zo zijn er onder meer podcastworkshops en wordt er een congres georganiseerd, waarbij diverse sprekers uit de wereld van online radio en podcasting aan het woord komen. De presentatie van het congres is in handen van New Business Radio-presentatrice Fabienne de Vries.

De Online Radio Day wordt afgesloten met de feestelijke uitreiking van de Online Radio Awards 2019. Er worden Online Radio Awards uitgereikt in de categorieën beste online radiostation, beste podcast, beste online presentator/presentatrice en beste online radio ambassadeur. De presentatie van de awardshow is in handen van Jeroen Nieuwenhuize.

www.onlineradioawards.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie