NPO FunX geeft schuldenproblematiek bij jongeren een jaar lang aandacht
08-03-2019 12:52:00 | Door: David de Jong | hits: 1936 | Tags:

NPO FunX vraagt het komende jaar aandacht voor schuldenproblematiek onder jongeren. De aanleiding is de EO–documentaire Lost Boys, 5 jaar later die het verhaal vertelt van Jeansen Djaoen, ex-bendelid van The Bloods. Thans is Jeansen Djaoen marketingmedewerker en reporterscoach bij FunX. Hoewel het hem gelukt is om tot op heden uit de criminaliteit te blijven, heeft Jeansen Djaoen schulden.

In de documentaire is te zien hoe de FunX-medewerker zijn schulden probeert af te lossen en hoe hij vast zit tussen schuldeisers, de hulpverlening en zijn verleden.

Eva Hol, programmaleider FunX: "Als je jong bent en al zo diep in de schulden raakt door een systeem dat onvoldoende functioneert, tekent dat je hele leven. Je bent dan meer bezig met het aflossen dan het opbouwen van een toekomst. Er is nog te weinig aandacht voor hetgeen Jeansen en zoveel andere jongeren overkomt, ook onze luisteraars. Daar willen we het komend jaar verandering in brengen."

Jeansen Djaoen: "Ik vind het belangrijk om dit verhaal te vertellen, juist in een tijd waarin het voor jongeren belangrijk is om te pronken met bezit en dure spullen. Hopelijk kan ik een eerste stap zetten tot bewustwording en uiteindelijk een oplossing voor jongeren die hiermee worstelen. Dit verhaal gaat namelijk zeker niet alleen over mij."

De publieke zender zamelt geen geld in, maar wil met deze aandacht jongeren die met schulden te maken hebben een stem geven en steunen. Zo verschijnen er portretten in beeld van jongeren die kampen met schulden en zal er in verschillende programma’s aandacht zijn voor het thema. Ook zullen luisteraars met schulden gekoppeld worden aan een bekend persoon, zodat ze van elkaar kunnen leren en samen een stap kunnen zetten naar een oplossing. Daarnaast worden door het land Q&A's georganiseerd waarbij jongeren in gesprek kunnen gaan met professionals en zo op weg geholpen kunnen worden.

NPO FunX is een radiozender die zich voornamelijk richt op stadsjongeren al dan niet van niet-Nederlandse origine, met een mix van R&B, latin, hiphop, dance en afrobeat afgewisseld met reportages en actualiteiten voor haar doelgroep.

www.funx.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie