NPO Radio 2 domineert in eerste halfjaar, Radio Veronica heeft het moeilijk
07-08-2018 12:46:00 | Door: | hits: 1701 | Tags:

Het eerste halfjaar 2018 zit erop. Een periode waarin het mediumtype radio eigenlijk continu volop in de schijnwerpers stond, met name door de transfers van de dj’s en de wijzigingen in de programmering die zijn aangekondigd. Daarom lijkt het tweede halfjaar op voorhand een hele spannende periode te worden, wellicht spannender dan het afgelopen halfjaar. Een aantal vragen aan Evert Bronkhorst, strategy director van Vizeum.

Hoe zat het met de bestedingen?

Volgens het RAB zijn de netto radiobestedingen in het eerste halfjaar 2018 nagenoeg gelijk gebleven vergeleken met dezelfde periode in 2017. Deze kwamen uit op ruim 90 miljoen euro. Hiervan is 85 miljoen besteed aan spot en circa 5,4 miljoen aan non-spot (7 procent stijging ten opzichte van 2017).

Om een vergelijk te maken op bestedingsaandelen moeten we gebruikmaken van de bruto bestedingen van Nielsen. Maar sinds de nieuwe tariefstructuur van de Ster sinds 1 januari (geen contracten meer, geen bureaukorting en andere bonussen), registreert Nielsen bij Ster de netto bestedingen en bij alle andere zenders de bruto bestedingen.

Een appels en peren vergelijking dus, waardoor een betrouwbaar beeld van bestedingsaandelen momenteel niet te geven is.


Hoe gaat het met het nieuwe luisteronderzoek?

We zitten al lang te wachten op een nieuw luisteronderzoek. Het goede nieuws is dat er inderdaad komt, als onderdeel van een nieuw mediabereiksonderzoek. Dat is een crossmediaal bereiksonderzoek waarin de onderzoeken van het NOM, NLO, SKO en Vinex samenkomen. Ook BvA en PMA zijn hierbij betrokken. Het gaat hierbij om lezen, kijken en luisteren in één onderzoek, waarmee we het eerste land ter wereld zijn. 

Tot zover het goede nieuws, want het kan nog wel even duren. De Request for Proposal (RfP) is in juni pas gepubliceerd.

Wat valt op bij de zenderaandelen?

Het meest opvallende van het eerste halfjaar was wel dat NPO Radio 2 de koppositie als marktleider over meerdere periodes heeft overgenomen van Radio538 (bij totaal 10+).

In de volgende grafiek de cijfers van de 5 grootste zenders in het eerste halfjaar 2017 en 2018.

Waar Radio 538 vorig jaar nog redelijk onbedreigd marktleider was, neemt NPO Radio 2 in het eerste halfjaar 2018 in de meeste metingen deze plek over. Sky Radio blijft knap derde maar scoort overall iets lager dan vorig jaar.

Bij Q Music zette in 2017 de daling in vanaf de april/mei meting (‘Mattie en Wietze gate’). We zien dat aan het einde van het eerste halfjaar 2018 dit verlies bijna goedgemaakt is. De enorme groei van Radio 10 blijft indrukwekkend. De komende maanden zal er ook een gevecht om de derde plaats gaan ontstaan. 

Van de overige zenders valt op dat Veronica ondermaats blijft presteren en achterblijft bij de verwachtingen. De performance van 3FM is eigenlijk nog steeds beschamend, zeker als je het enorme potentieel van de FM-frequenties in acht neemt. Als dit niet snel verbetert, zal de roep om een switch van FM-frequentie van 3FM naar NPO Radio 5 alleen maar toenemen.


Welke zender doet het goed bij de jongeren en ouderen?

Bij 20-34 jaar vechten Radio 538 en Q Music om de eerste plaats, bij 35-54 jaar heeft NPO Radio 2 de koppositie overgenomen en bij 55+ is NPO Radio 2 nog wel de grootste maar men verliest wat van de voorsprong op Sky Radio en Radio 10.

 


Wat gaat het tweede halfjaar brengen?

In het tweede halfjaar zullen er zeker wijzigingen gaan plaatsvinden door de grote stoelendans die dan plaats gaat vinden. Voordat de kruitdampen zijn opgetrokken zitten we al in maart volgend jaar als ook de effecten van het vertrek van Edwin Evers zichtbaar zullen zijn.

www.vizeum.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie