[Analyse] NPO Radio 2 en Radio 10 maakten afgelopen vijf jaar grootste opmars
09-08-2018 15:35:07 | Door: | hits: 1804 | Tags:

Waar NPO 3 FM sinds 2014 dramatisch gedaald is in marktaandeel, wisten NPO Radio 2 en Radio 10 de grootste winst te boeken in de radiomarkt. Verder is de gemiddelde luisteraar van Radio 538 steeds ouder.

Dat blijkt uit cijfers van MAGNA, de inkooporganisatie van IPG Mediabrands. De trend in de radiomarkt is dat NPO Radio 2 en Radio 10 die mikken op een iets ouder publiek groei doormaken.

In 10+ ging NPO Radio 2 sinds 2014 het hardst omhoog in marktaandeel, net als Radio 10. Radio 2 had in 2014 nog een luisteraandeel van 9,3, in het eerste halfjaar van 2018 komt de publieke zender uit op 13,0. De stijging van 3,7 procent zien we ook terug bij Radio 10 (Talpa Radio) dat van 4,1 naar 7,8 procent ging.


NPO 3FM maakte sinds 2014 de grootste daling door: van 10,1 naar 3,2. De publieke popzender is dus in vijf jaar twee derde van zijn luisteraars kwijtgeraakt.

Hetzelfde beeld is te zien in de doelgroep 20-49, nog altijd de belangrijkste groep voor adverteerders. Alleen groeit NPO Radio 2 daar nog veel harder en is de lijn naar beneden van 3FM nog veel scherper. Radio 2 ging 7,7 naar 15,1 procent, een bijna verdubbeling. 3FM van 17 naar 5,7 procent. Radio 10 klom op van 4 naar 7,9 procent.


Radio 538 stabiel

Radio 538 is in 10+ van de troon gestoten door NPO Radio 2, maar heeft sinds 2014 redelijk stabiele luistercijfers. In 2014 was het aandeel nog 10,9, in 2018 is het gemiddelde voorlopig 11,7. Dat is wel iets lager dan vorig jaar (12,0 procent).
In 20-49 staat Radio 538 nog altijd ruim aan kop. In 2014 had de zender nog 16 procent aandeel, nu 17,5.

Verder valt op dat zenders als Sky Radio en Qmusic ook een vrij stabiele luistergroep heeft. ORN, Radio Veronica en 100%NL behoren tot de dalers.


Ouder luisterpubliek

De cijfers van MAGNA laten ook zien dat het publiek van Radio 538 steeds wat ouder wordt. In de periode mei-juni 2014 tot en met de periode mei-juni 2018 was het gemiddelde 38, 39, 41, 40 en 42 jaar. Verder is de Sky Radio luisteraar iets jonger dan in 2014 (van 47 naar 46), die van Radio 2 vier jaar jonger (van 53 naar 49) en haalt Slam! met een luisteraar van 30 jaar het gemiddelde nog een beetje naar beneden.

www.magnaglobal.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie