Nederlandse landelijke radiosector sluit zich aan bij Radioplayer, maar wil geen app
26-11-2020 09:35:00 | Door: David de Jong | hits: 529 | Tags:

De NPO, RadioCorp (Slam! en 100% NL), FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio), Talpa Network (Sky Radio, Radio 538, Radio Veronica en Radio 10), DPG Media (Qmusic) en Mediahuis/NRC Media (Sublime) hebben zich als gezamenlijke Nederlandse landelijke radiosector aangesloten bij Radioplayer Worldwide.

Daarbij gaat het om de technische aspecten van Radioplayer Worldwode die het mogelijk maken dat er richting de auto-industrie met een stem wordt gesproken ten behoeve van de vindbaarheid in dashboards van auto's.

Het gaat daarbij om een zogeheten datafeed van Radioplayer die bijvoorbeeld in de meest recente modellen van de Volkswagen Groep (Volkswagen, Audi, Seat, Porsche, Skoda, Lamborghini enzovoort) worden ingebouwd waarbij automatisch geswitcht wordt tussen DAB+, FM en streaming. Op deze manier kunnen luisteraars de radiostations op elke mogelijke manier ontvangen.

Circa 1 miljoen auto's zijn inmiddels uitgerust met ontvangst via de Radioplayer API. Radiostations die niet deelnemen kunnen zich via een toelatingsprocedure alsnog bij het initiatief aansluiten. Jacqueline Bierhorst is benoemd tot countrymanager voor Radioplayer Netherlands. Ze is sinds januari 2015 project directeur van Digital Radio NL waarbij radiostations samenwerken ten behoeve van de ontwikkeling van DAB+.

Nederland sluit zich niet aan bij de lijst van twaalf vooral Europese landen waar Radioplayer als app actief is via mobiele telefoons, tablets, apple Carplay/Android Auto en websites. Jacqueline Bierhorst geeft aan dat ze niet kan of wil ingaan op de diverse redenen van de beleidskeuzes die Nederlandse radiopartijen daarover innemen.

Herbert Visser, directeur van RadioCorp: "Ik ga de RadioPlayer-app geen kans geven want ik vind die kansloos. RadioCorp gaat geen geld, tijd en energie steken in de ontwikkeling van de RadioPlayer-app voor de Nederlandse markt. Wat ze in het buitenland doen, moeten ze daar weten. Als er automobielfabrikanten zijn die de RadioPlayer-app in hun dashboard zetten is het ook goed. Maar wij zitten niet in de radio-app-business. RadioCorp gaat hier geen energie in steken en wat de rest doet, moeten ze helemaal zelf weten." Hij  wijst erop dat er in Nederland apps van JUKE (Talpa Network), TuneIn en Nederland.FM bestaan die elk van commerciële partijen zijn.

Alle Nederland omringende landen waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Denemarken hebben de Radioplayer-app wel gelanceerd, net als Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Canada, Ierland, Noorwegen en Spanje. Frankrijk zal de app in het voorjaar van 2021 lanceren. Zweden heeft net als Nederland geen plannen voor de app.

Jacqueline Bierhorst: “Een radioknop met toegang tot hybride radio (DAB+, FM en streaming), actuele en (inter-)actieve informatie van je favoriete station klinkt eenvoudig. Met de steeds groter wordende schermen in het dashboard en stembediening is uniformiteit en afstemming tussen radiostations van verschillende landen en de auto-industrie essentieel voor de beste gebruikerservaring van automobilisten. Daarom zijn wij verheugd nu ook vanuit Nederland deel uit te maken van het Radioplayer-platform.”

Zie ook: Radioplayer in Nederland: weinig interesse.

www.radioplayer.nl
www.radioplayer.org

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie