[Onderzoek] Kwink Groep: tijdelijke verlenging DAB+-/FM-frequenties biedt radiozenders perspectief
13-10-2020 00:52:00 | Door: David de Jong | hits: 654 | Tags:

Kwink Groep concludeert na onderzoek in opdracht van de Vereniging van Commerciële Radio (VCR) dat de economische crisis de omstandigheden verre van normaal maakt waardoor een verlenging van de DAB+-/FM-frequenties perspectief biedt. Nederlands MediaNetwerk heeft het onderzoek gekregen en geanalyseerd.

Onder normale omstandigheden zorgt een veiling volgens het onderzoeksbureau voor tijdelijke negatieve effecten, maar die hoeven dan op lange termijn niet (veel) nadeliger uit te pakken dan een verlenging. Kwink Groep stelt dat het risico bestaat dat door de huidige economische omstandigheden bij een veiling van frequenties de overgangseffecten veel ingrijpender en structureler van aard zijn.

Impact van verlengen of veilen

De houders van een landelijke commerciële FM-vergunningen (verenigd in de VCR) vroegen de Kwink Groep om onderzoek te doen in het kader van de politieke discussie over de verdeling van de ethervergunningen. De groep moest kijken naar de impact van het veilen of verlengen van FM-frequenties op de landelijke commerciële radiomarkt. Het onderzoek spitst zich ook toe op de digitalisering van de radiomarkt.

Staatssecretaris Mona Keijzer (CDA) concludeerde op basis van een analyse van SEO Economisch Onderzoek dat een tijdelijke verlenging niet opportuun is en besloot daar ondanks de vraag van de bestaande vergunninghouders en de Tweede Kamer niet op in te gaan. Een door de staatssecretaris ingesteld Adviescollege adviseert Keijzer om te gaan voor een veiling van DAB+-/FM-vergunningen voor 10 tot 12 jaar, waarbij alleen de kavels nieuws en Nederlandstalig geadviseerd zijn te behouden. De verwachting is dat de staatssecretaris over enkele weken met uitsluitsel komt. 

Belangen

De VCR heeft via Kwink Groep laten onderzoeken welke maatschappelijke, culturele en economische belangen gediend zijn met een verlenging en welke bijdrage een verlenging levert voor de digitalisering vergeleken met een veiling.

Volgens de Groep zijn er in de landelijke commerciële radiosector in 2019 circa 600 mensen direct werkzaam; indirect meer. Door de coronacrisis is de werkgelegenheid onder druk komen te staan. De totale omzet bedroeg in 2019 naar schatting circa 165 miljoen euro; op zijn vroegst verwachten de onderzoekers voorjaar 2022 pas een herstel op het oude niveau, met een duidelijke onzekerheid. Kwink wijst erop dat bij een verlenging de huidige pluraliteit en pluriformiteit behouden blijft en een langere vergunningsduur meer investeringsruimte voor bijvoorbeeld DAB+ met zich meebrengt. Bij een veiling met versoepeling of afschaffen van clausuleringen zijn niches niet meer interessant om te bedienen, omdat deze in optiek van de onderzoekers alleen kunnen worden terugverdiend door een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken.

Ten aanzien van digitalisering stelt het rapport dat het loslaten van de simulcastplicht voor FM en DAB+ betekent dat een aantal radiostations zal stoppen met DAB+. Gevolg is een mogelijke kettingreactie, waardoor investeren in DAB+ alleen maar duurder en onaantrekkelijker wordt. Bij een veiling of verlenging zou berplichte digitalisering wel voordelen kennen.

DPG Media wil geen extra kavel via veiling

DPG Media heeft aangegeven aan Kwink Groep geen tweede landelijk FM-pakket te willen verwerven via een veiling van frequenties. Een opvallend standpunt, aangezien het bedrijf in Vlaanderen actief is met drie merken: Qmusic, Joe en Willy. In Nederland is het actief met Qmusic, in de Randstad met het merk Qmusic non stop Maximum Hits en in Limburg met Qmusic Limburg (via de regionale kavels van Radio Limburg 97FM). Via DAB+ is het verder nog actief met Qmusic Non Stop. Het merk Joe wordt in Nederland alleen op internet met een stream met non-stop muziek geëxploiteerd en speelt daarmee nauwelijks een rol van betekenis in de radiomarkt. Ook Radiocorp (Slam! en 100% NL), FD Mediagroep (BNR Nieuwsradio) en Sublime hebben aangegeven geen andere kavels te willen verwerven via een veiling.

Weinig interesse nieuwkomers?

Kwink stelt verder dat alleen ClassicNL en Kink interesse hebben getoond in een landelijke FM-frequentie via een veiling. Partijen als Mediahuis (in Nederland actief met De Telegraaf, NRC Media en regionale kranten) en RTL Group (RTL Nederland en Fremantle) hebben de afgelopen jaren geen interesse getoond in de Nederlandse radiomarkt ondanks dat ze daar wel in andere landen mee actief zijn en in het verleden - al dan niet met hun rechtsvoorgangers - ook in Nederland daar actief mee waren. Kwink Groep stelt dat partijen die met overnames actief zijn geworden in de radiomarkt en partijen die niet actief zijn op FM ook DAB+-frequentieruimte kunnen huren en meedoen aan een aankomende verdeling van een DAB+-only kavel in 2022.

Digitalisering: meningen verdeeld

De meningen over digitalisering zijn verdeeld. Sommige radiostations zien DAB+ als de vervanger van FM. Andere zich het Internet Protocol in combinatie met DAB+ of het Internet Protocol als opvolger van FM. Wel kan met het openstellen van het te verdelen landelijke kavel de audiokwaliteit worden verhoogd om op minimaal met FM concurrerende geluidskwaliteit uit te komen (96 kbits) voor bestaande kanalen en kunnen extra kanalen voor bestaande en nieuwkomers beschikbaar komen. Wel wijst Kwink Groep erop dat dankzij verhuur van DAB+-capaciteit Kink met alternatieve muziek, Groot Nieuws Radio (protestants-christelijk) en Radio Maria (katholiek) te horen zijn naast een aantal (eigen) themazender van de FM-vergunninghouders.

De VCR, waar Talpa Network, RadioCorp, FD Mediagroep, DPG Media en Sublime in verenigd zijn, wil de uitkomsten van het onderzoek van Kwink Groep benutten in het advies- en besluitvormingsproces van de komende maanden. 

Zie ook:
- Adviescollege radiofrequenties: "Veil DAB+ en FM-frequenties voor 10 tot 12 jaar
- Staatssecretaris Mona Keijzer: over enkele weken duidelijkheid frequentieveiling radio; versoepeling regels in zicht
- Bestaande radiostations krijgen geen tijdelijke velenging DAB+/FM-vergunningen

www.kwinkgroep.nl
www.talpanetwork.com
www.538.nl
www.radio10.nl
www.skyradio.nl
www.radioveronica.nl
www.fdmediagroep.nl
www.bnr.nl
www.dpgmedia.nl
www.dpgmediagroup.com
www.qmusic.nl
www.joe.nl
www.100p.nl
www.slam.nl

www.sublime.nl
www.kink.nl
www.classic.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie