[Onderzoek] NLO Trends week 14: Luistertijd stabiel op hoog niveau
09-04-2020 18:00:00 | Door: David de Jong | hits: 778 | Tags:

In week 14 luisterden Nederlanders van 10 jaar en ouder gemiddeld 178 minuten per dag naar de radio. Dat is 11 procent meer dan het weekgemiddelde van voor de coronacrisis (week 1 t/m 10) en 15 procent meer dan het gemiddelde van dezelfde week een jaar eerder.

Een vergelijkbaar beeld is zichtbaar onder radioluisteraars: gemiddeld besteedden luisteraars 291 minuten per dag aan radioluisteren. Dat is 17 procent meer dan in de weken voor de coronacrisis en maar liefst 21 procent meer dan in week 14 van vorig jaar.

Dit rapporteert Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) in haar rapport NLO Trends van week 14. Het rapport bevat een analyse van de gemiddelde luistertijd en het bereik van radiozenders op weekbasis.

Uit de data blijkt dat de gemiddelde luistertijd in week 14 uitkomt op 178 minuten per dag, dat ligt hoger dan voor de coronacrisis. In de eerste tien weken van 2020 werd een gemiddelde van 160 minuten per dag bereikt. Als de luistercijfers met vorig jaar worden vergeleken, dan blijkt het niveau nu in week 14 tijdens de coronacrisis 15 procent hoger te liggen dan in week 14 van vorig jaar (met gemiddeld 155 minuten per dag). Onder radioluisteraars is in week 14 een gemiddelde luistertijd van 291 minuten gerealiseerd, dat is 17 procent hoger dan in de periode van voor de coronacrisis (gemiddeld 248 minuten per dag). Vergeleken met dezelfde week vorig jaar wordt er door luisteraars 21 procent meer naar radio geluisterd tijdens de coronacrisis, toen stond de teller op 241 minuten per dag.

 

Het thuis luisteren naar de radio is in week 14 nog meer toegenomen ten koste van auto/onderweg (dat steeds minder wordt) en werk/school. Thuis luisteren heeft nu een aandeel van 76 procent van het totale luistervolume (in week 13 was dat 69 procent). In week 14 en 13 van 2019 was dit respectievelijk 57 procent en 55 procent.

Het grootste deel van de luistertijd in week 14 wordt gerealiseerd via FM/kabel (61 procent), gevolgd door internetbeluistering (27 procent) en luisteren via DAB+ (9 procent).

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie