[Onderzoek] RAB: Radio blijft baken voor informatie en entertainment
16-04-2020 15:32:00 | Door: David de Jong | hits: 797 | Tags:

Radio blijft een baken, een vertrouwd medium voor informatie en entertainment. Daarbij stijgt de luistertijd. Dit blijkt uit een onderzoek van Ruigrok Netpanel dat in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB) onderzocht hoe de radiobeleving is tijdens de coronacrisis en wat de rol en waarde van radio is.

42 procent van de radioluisteraars geeft aan meer naar de radio te luisteren tijdens deze coronacrisis. Het merendeel doet dat naar zijn favoriete radiozender(s); 13 procent heeft een andere radiozender opgezocht.

Nieuwszenders profiteren het meest van de groei, 32 procent van de luisteraars geeft aan meer naar de nieuwszenders (met name NPO Radio 1 en BNR Nieuwsradio) te luisteren dan in de periode voor corona. Er wordt meer geluisterd naar muziekzenders, 14 procent luistert meer naar muziekzenders met djs en 16 procent meer naar non-stop muziekzenders. De regionale zenders zijn meer in trek bij 13 procent van Nederland.

Op de hoogte blijven van het nieuws (37 procent), vermaak (26 procent) het creëren van sfeer (24 procent) en het verzetten van gedachten (19 procent) zijn voor Nederlanders in deze coronatijden belangrijkere redenen geworden om radio te luisteren.



De meerderheid van Nederland (58 procent) vindt het goed dat er radio wordt gemaakt die inspeelt op het coronavirus. Vooral de saamhorigheid en betrokkenheid liggen hieraan ten grondslag. Op de vraag wat positief opvalt op de radio in coronatijd, is de mening van Nederland als volgt samen te vatten:

  • de aandacht voor de persoonlijke verhalen van luisteraars
  • het positieve nieuws
  • de samenwerkingen tussen radiozenders, bv. het gelijktijdig draaien van You'll Never Walk Alone
  • het gewoon doorgaan van radio

www.rab.radio

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie