Qmusic onderzoekt effectiviteit van commerciële promo’s
04-09-2019 12:35:00 | Door: Katja Brokke | hits: 858 | Tags:

Sinds 2010 heeft Qmusic in het On AIR-onderzoek ruim duizend commercials getest. Naast reguliere commercials, testte Qmusic ook vierenveertig commerciële promo’s, zogenoemde cromo’s. In deze cromo’s wordt promotie gemaakt voor een programma of actie en wordt de bijbehorende partner vermeld, bijvoorbeeld: Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door… gevolgd door de naam van een merk of adverteerder. De vierenveertig geteste cromo’s zijn ingezet bij zeer uiteenlopende campagnes op Qmusic, zoals Het Geluid, Het Verjaardagsrad van Mattie en Marieke, de Foute Party en gesponsorde hitlijsten, zoals de Top 40.

Om de kracht van cromo’s te onderzoeken, heeft Qmusic de resultaten van deze cromo’s afgezet tegen die van de reguliere commercials. Enkele bevindingen:

  • Cromo’s krijgen een hoger waarderingscijfer dan reguliere commercials, met een gemiddelde score van 6,0 tov 5,7. Onder degenen die de commercials herkenden, is het verschil groter: 6,9 tov 6,2.
  • Cromo’s scoren meer dan 2 keer zo goed op emotionele kenmerken (gemiddeld +109 %). Zo worden zij gepercipieerd als geloofwaardiger, professioneler, origineler, spectaculairder, meer onderscheidend, warmer en meer om te lachen.
  • Cromo’s leveren meer activatie op dan reguliere commercials (+63 %). Dit betekent dat de consument na het horen van een cromo vaker geneigd is de actie nogmaals op te zoeken of (online) te delen.

Klik hier voor de complete onderzoeksresultaten (PDF).

www.qmusic.nl
www.persgroep.nl
www.dpgmediagroep.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie