Weinig interesse vanuit de markt voor Nederlandse Radioplayer
07-08-2019 13:42:00 | Door: David de Jong | hits: 4535 | Tags:

Er is in de Nederlandse radiomarkt weinig interesse in het opzetten van een sectorbrede radiospeler zoals Radioplayer, waarbij radiostreams en podcasts worden gebundeld op een neutrale en universele basis. Dit blijkt uit een rondgang bij radiopartijen. Onlangs werd Radioplayer in Vlaanderen gelanceerd en daarbij gepromoot door de gehele radiosector.

Radioplayer biedt marktpartijen de mogelijkheid om via alle devices streams aan te bieden zonder bevoordeling van een marktpartij. Het is een oorspronkelijk door de BBC ontwikkelde speler. Per land geeft de radiosector zelf invulling aan het initiatief. Radioplayer is in Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Canada, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Oostenrijk, Finland, Peru en Spanje actief.

Nederlandse radiobedrijven wijzen op het bestaan van Talpa Network's JUKE en andere commerciële platforms zoals TuneIn en Nederland.FM, maar bovenal op hun eigen omgeving. Bij de gesprekken over sectorbrede afspraken tussen marktpartijen wordt wel gesproken over een gezamenlijke radiospeler zoals die bij televisie via NLZIET bestaat.

Herbert Visser, directeur bij RadioCorp (100%NL en Slam!): "Nee, we zijn niet bezig met RadioPlayer en hebben ook geen plannen daartoe. Wij zijn al sinds 2011 official partner van concurrent TuneIn Radio. We zijn een mediabedrijf met content op radio, online, tv en print en hebben onze eigen 100% NL- en Slam!-apps. Op portal-app gebied zijn er uiteraard TuneIn, de NederlandFM-app en ook JUKE. Al deze apps kunnen en mogen 100% NL en Slam! doorlinken, maar ik zie geen heil in een actieve rol van RadioCorp wat betreft geld, tijd en efforts bij het opzetten van nog een app die met de rest moet concurreren. Maar desgewenst mag te zijner tijd ook Radioplayer uiteraard de 100% NL en Slam!-programma's doorlinken."

Marcel Frost, senior-woordvoerder bij de NPO: "We volgen uiteraard dit soort ontwikkelingen met belangstelling. Zodra wij daar iets concreets over te melden hebben, zullen wij dat zeker doen."

Gitta van der Spek, brand pr & communicatieadviseur Talpa Network: "Binnen Talpa Network, Radio ligt de focus naast de radio, website en apps op JUKE. Hier vinden luisteraars op één plek meer dan 160 radiozenders en gratis non-stop muziekzenders voor ieder moment. En sinds kort een selectie van podcasts. De website en app worden uitgebreid met nieuwe content, exclusieve non-stop muziekzenders en podcasts. JUKE is dus al een goed alternatief voor Radioplayer, met een breed aanbod en functionaliteiten voor de Nederlandse markt. Daarnaast ondersteunen we uiteraard open standaarden zoals RadioDNS."

Qmusic, dat in Vlaanderen initiatiefnemer en promotor is van Radioplayer, ziet het heel anders voor Nederland. Jelle Klerx, coördinator pr Qmusic: "We kijken altijd naar manieren om onze luisteraars het best te bereiken. Op dit moment doen we dat via onze app, de FM-frequentie en DAB+. Ook kan Qmusic online beluisterd worden via Qmusic.nl. We staan uiteraard in contact met Digital Radio Nederland voor DAB+. Als er plannen zijn om de Radioplayer te implementeren, wordt dit tijdig bekendgemaakt."

BNR Nieuwsradio, Sublime en de Regionale Publieke Omroep reageerden niet op vragen over de Radioplayer-ontwikkelingen.

www.radioplayerworldwide.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie