Radioreclamemarkt 2019 neemt toe met 4,3 procent
29-01-2020 11:48:00 | Door: David de Jong | hits: 833 | Tags:

De radioreclamebestedingen zijn met 8,5 miljoen euro toegenomen en komen in 2019 uit op 204,6 miljoen euro. Dit is een groei van 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het is het derde jaar dat de radioreclamemarkt groeit. Het Radio Advies Bureau heeft de cijfers van de netto radioreclame-omzetten over 2019 gepubliceerd.

De radiobestedingen laten in 2019 een toename zien in alle reclamedisciplines. De spotomzet stijgt met 5,5 miljoen euro (+3 procent) naar ruim 190 miljoen euro. Branded content stijgt met 3 miljoen euro, een plus van 26 procent. Hiermee groeit de non-spotomzet naar bijna 15 miljoen euro.

 

In 2019 steeg het dagbereik van radio met zo“n 100.000 luisteraars naar ruim 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder (63,4 procent). Het weekbereik groeide met 63.000 luisteraars naar 13.082.000. De luistertijd was stabiel, de radioluisteraar besteedde gemiddeld ruim 4 uur per dag aan live radio luisteren. (Bron: Nationaal Luisteronderzoek/GfK)
 
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "De liefde voor radio in de groeiende audiomarkt blijft maar stijgen bij luisteraars en adverteerders. Iedereen beweegt mee op deze toegankelijke, betrouwbare energie die live radio opwekt. Er is een grens aan schermtijd, terwijl je luisteren kunt op vele manieren en vele momenten, de hele dag door. Het blijkt voor Nederlanders een favoriete bezigheid. Adverteerders erkennen de effectiviteit van het medium. We stappen vol vertrouwen de tweede eeuw van radio in."

 

Liedewij Hentenaar verwacht dat komend jaar de radioreclamemarkt met 3 procent zal stijgen, al denkt de directeur RAB dat het dit kalenderjaar economisch minder zal worden. Liedewij Hentenaar: "De radiomarkt is vrij stabiel en zal niet krimpen. Radio is een enorm bereiksmedium. De inkomsten op podcasts zij nu nog relatief klein, maar die groeien. We hopen over een tijdje met totale audiocijfers te kunnen komen en hopen dat partijen die actief zijn in de audiomarkt, maar nog geen lid zijn van RAB, zich bij ons zullen melden, zodat we een brede rapportage over de hele audiomarkt kunnen geven."

 

De beluistering van het medium radio is in in de gehele linie wel iets ouder geworden. Volgens Liedewij Hentenaar is dit logisch aangezien Nederland gemiddeld ouder is geworden en daarmee ook het luisterpubliek. Liedewij Hentenaar: "Er zijn minder kinderen en we worden met zijn allen ouder. De gemiddelde leeftijd is 50 jaar in Nederland, maar die groep luisteraars luistert wel meer. Het zou mooi zijn als adverterend Nederland zich meer op de groep 25-54-jarigen zou richten en niet alleen op de groep 20-49 jarigen."

 

www.rab.radio

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie