Radiostations luiden noodklok; en willen 3 jaar verlenging door drastische omzetdalingen
16-06-2020 19:09:42 | Door: David de Jong | hits: 1249 | Tags:

Radiostation luiden de noodklok en blijken uit een rondgang niet zonder een verlenging van hun FM-uitzendlicenties te kunnen aangezien er dramatische omzetdalingen gaande zijn voor de commerciële radiozenders.

Vorige week bleek dat veel radiostations zowel staatssecretaris Mona Keijzer (CDA) als kamerleden verzocht hebben een verlenging te regelen voor hun FM-frequenties in verband met de coronacrisis. De staatssecretarus wuk een nadere onderbouwing; kamerleden zinspelen om zelf middels een plenair debat de staatssecretaris verder onder druk te zetten. Kink en Classicnl zijn het als FM-loze partijen oneens met de bestaande radiospelers en de politici.

Nederlands MediaNetwerk deed een rondgang bij een aantal radiostations om de stand van zaken te peilen. De meeste bestaande radiostations willen een verlenging tot 1 september 2025 volgens dezelfde condities als thans het geval is.

De grootste radiospeler, Talpa Network met Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 gaf samen met DPG Media (Qmusic) desgevraagd aan in dit stadium nog niet in te kunnen gaan op vragen.

BNR Nieuwsradio gaf aan iets langer nodig te hebben om de vragen te beantwoorden. Sublime reageerde niet op vragen.

Herbert Visser, aandeelhouder en directeur van RadioCorp (100%NL en Slam!): "Ons radiobedrijf was voor de coronacrisis winstgevend. Door de coronacrisis is er een schadepost van miljoenen aan gederfde inkomsten. De zenderexploitatiekosten van FM zijn hoog. Alle andere distributievormen buiten FM bij elkaar, dus internet, apps, digitale kabel, DAB+, DVB-T2 en dergelijke kost een vijfde in totaal van wat FM kost. Ik verwacht dat er geen radiozender bestaat in Nederland die dit jaar winst draait. Het is alsof we weer een startup worden en er startfinanciering in het bedrijf moet worden gestoken. Wij hebben met andere radiostations gevraagd om een verlenging van 3 jaar onder dezelfde condities als nu. Daarmee zouden onze licenties tot 1 september 2025 lopen en hebben wij de mogelijkheid om financiering aan te trekken, ook bij eigen aandeelhouders. De staatssecretaris vroeg om een onderbouwing met cijfers. Die hebben we inmiddels gegeven."

Herbert Visser benadrukt dat zijn radiostations nadrukkelijk geen geld van de overheid wensen, maar wel de randvoorwaarden om de crisis te overleven. Mocht er opnieuw een lockdown komen dit jaar, dan kan het bedrijf ook dat met een verlengde vergunning overleven.

RADIONL is de grootste speler van de regionale commerciële radiostations en is samen met onder meer Waterstad FM in handen van Nico Silvius.

Nico Silvius: "Gek genoeg ging 2019 goed en draaiden we met winst zodat we vet op de botten hebben gekregen. We hebben een verlenging nodig en hebben daar bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op aangedrongen. We moeten geld lenen om voor de afgelopen maanden en komende maanden het verlies op te vangen. Aflossen in 24 maanden is te kort. Je moet denken aan een aflossing van 60 maanden en dan is een verlenging van 3 jaar (36 maanden) nodig. Ik heb uit mijzelf het ministerie de afgelopen maanden bijna wekelijks laten inzien wat was de omzet van vorig jaar in die week en van deze week van 2020. Gemiddeld hebben we helaas 57 procent aan omzetdalingen. Als ze nog meer informatie nodig hebben, dat is geen probleem. De radiosector heeft het echt zwaar omzetdalingen 60 procent week na week is de waarheid. Het zijn geen krokodillentranen, maar de echte waarheid  De radiosector moet tijd gegund krijgen van de overheid om te herstellen."

"We moeten dit met elkaar bespreken met respect over en weer, De tijd van oorlog voeren kan gewoonweg niet. De radiobedrijven  hebben zelfs geen munitie meer daarvoor. Alle landelijke partijen hebben omzetdalingen van 60 procent. We zitten allemaal in het zelfde schuitje.  In principe willen we dezelfde voorwaarden zoals die voor 2021 zouden gelden en die doortrekken tot 1 september 2025."

Jan Lagrouw van ePower Sales en mede-eigenaar van Arrow Classic Rock zegt dat het voor de regionale commerciële zenders hard nodig is dat ze een verlenging krijgen. Jan Lagrouw: "Voor Arrow Classic Rock geldt dat het thans beter is door te gaan met de huidige situatie en andere ditributievormen waaronder DAB+. Gezien de hoge kosten is dat met FM niet te exploiteren voor Arrow Classic Rock. Wel misschien als er een vergelijkende toets zou zijn."

Kink en Classicnl, twee radiostations die geen FM-frequenties hebben en te beluisteren zijn via internet en deels via DAB+, respectievelijke kabel en DVB-T2 netwerken, willen wel een herverdeling van de radiofrequenties. Jan Hoogesteijn, algemeen directeur en mede-eigenaar van Kink: "De economische situatie voor Kink ziet er op termijn  goed uit: ons marktaandeel is de belangrijke doelgroep 20-49 is 1,0 procent  Helaas vertaalt dit zich nog niet in een goede reclame-omzet omdat de advertentiemarkt is ingestort. Daar heeft echter ieder mediabedrijf last van. We zijn geinteresseerd in een FM-vergunning omdat we daarmee nog sneller bereik kunnen opbouwen dan alleen met DAB+ en online. Het merendeel van de mensen luistert naar FM en dat zal niet zo snel veranderen."

Kink wil niet dat er een noodverlenging komt. Jan Hoogesteijn: "Mee oneens, met zo een noodverlenging. Als radiostations gecompenseerd willen worden door de overheid voor gederfde inkomsten als gevolg van de coronacrisis dan moet zij aanspraak maken op de diverse regelingen. Een koppeling met het verlengen van FM-licenties is niet logisch en bovendien oneerlijk naar partijen zoals Kink die rekenen op een herverdeling van FM-frequenties in 2022. Het is overigens nog maar de vraag of dat torenhoge kosten zullen zijn. We financieren dat met investeerders. Iedereen roept maar dat het een veiling wordt terwijl het Frequentiebesluit uit 2013 ook ruimte laat voor andere verdeelmethoden zoals een vergelijkende toets, met of zonder financieel bod. Daar pleit Kink voor. Voorts zijn wij van mening dat we een dermate commercieel format hebben, dat wij de kosten voor FM kunnen dragen. Als een slecht scorend station als Slam! dat kan, kunnen wij dat ook. We zijn voorstander van een vergelijkende toets zonder financieel bod. Anders willen we een vergelijkende toets met financieel bod en als het niet anders kan een veiling van frequenties."

Pieter Hunfeld van Classicnl: "Het zijn lastige tijden als het gaat om reclame-inkomsten. Tegelijk noopt het ons om creatief te zijn, wat leidt tot mooie succesvolle initiatieven als de huiskamer challenge. We willen graag een FM-frequentienet. Het is vreemd dat bestaande radiostations een verlenging willen vanwege de coronacrisis. De wet zegt: veilen tenzij, en er de vorige periode ook al verlengd is. De aangegeven richting strookt daar niet mee. Ook de argumentatie dat de huidige situatie in verband met de corosnacrisis te zwaar op de mogelijkheden drukt, is vreemd. Het gaat immers om een veiling in oktober 2021. Landelijke dekking betekent ook een beter en groter bereik. Dat zal leiden tot meer inkomsten waardoor de hoge kosten geen probleem hoeven te zijn. We zijn voor een veiling met de huidige clausulering."
 
www.qmusic.nl
www.dpgmedia.nl
www.talpanetwork.com
www.538.nl
www.radio10.nl
www.radioveronica.nl
www.skyradio.nl
www.100p.nl
www.slam.nl
www.fdmg.nl
www.bnr.nl
www.sublime.nl
www.epowersales.nl
www.rijksoverheid.nl
www.tweedekamer.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie