The Radio Project resulteert in nieuw jongerenplatform ZTACK
20-12-2018 13:26:00 | Door: Marianna Beets | hits: 1563 | Tags:

Afgelopen voorjaar maakten de Hilversumse mediabedrijven YPCA De Radiofabriek en Radiocoach bekend om, onder de naam The Radio Project, een groep jongeren te laten bouwen aan het radiostation van de toekomst. Dit project resulteert in de lancering van het nieuwe jongerenplatform ZTACK.

ZTACK gaat jongeren content bieden in de breedste zin van het woord. De focus zal liggen op audio. ZTACK zal per 1 januari 2019 podcast op de kaart gaan zetten voor jongeren. Dit worden podcasts die boeiend en bindend zullen zijn voor jongeren, verdeeld in de categorieën Now, Edge, Serious & Lab.

Daarnaast wordt er een non-stop online radiostation gelanceerd dat exact gaat inspelen in de behoefte van jongeren om radio op een specifiekere manier aan te bieden met relevantere content. Zo zal de focus liggen op een volledig nieuwe muziekprogrammering, een ander commercialmodel, een andere manier van live-programmering en bovenal de continue dynamiek om te zorgen dat ZTACK exact gaat bieden wat de jongeren willen horen.

ZTACK zal zich overkoepelend inzetten als platform om de jongeren naast audiocontent ook videocontent, artikelen en events te bieden, gefaciliteerd via ZTACK.nl, Instagram, Snapchat en YouTube.

Pierre Papa, radiocoach: “Dit is het spannendste talentenproject dat ik ooit heb mogen begeleiden in de radiowereld. Normaliter is er al een radiostation, een playlist en een budget voor van alles, maar onze talenten begonnen met een blanco A4-tje. De afloop was niet te voorspellen, maar ze maken het meer dan waar en lanceren met ZTACK een zelfbedacht en fris jongerenmerk en dat is echt uniek. Dit maakt ze tot ware pioniers en zal ze in hun verdere media carrière extra bagage meegeven. En nu de praktische invulling ‘on en off air’, we’ve only just begun.”

The Radio Project

The Radio Project had als doelstelling om op een unieke manier jong multimedia talent tot ontwikkeling te laten komen. Het project kende dan ook een eigentijdse en disruptieve aanpak. Binnen het project werden zo min mogelijk regeltjes opgelegd aan de jongeren, hetgeen een optimale innovatie ten goede kwam. Ze kregen van de initiatiefnemers een volledige vrijbrief om te gaan bouwen aan hun ideale radiostation, met als einddatum 1 januari 2019, het jaar waarin de radio 100 jaar bestaat. 

Lars Schotanus, directeur/eigenaar van YPCA De Radiofabriek: “The Radio Project is met de start van ZTACK meer dan geslaagd! Onze doelstelling vooraf was om te onderzoeken of jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio zouden luisteren. De jongeren beantwoorden deze vraag nu zelf met een volmondige ‘ja’! De beurt is dan ook nu aan hunzelf om te gaan bewijzen dat dit daadwerkelijk zo is!”

Groepsproces

Jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar konden zich in juni van het afgelopen jaar aanmelden voor de selectierondes van The Radio Project, door een video van hun ‘one minute of fame’ in te sturen.

Door juryleden Giel Beelen, Ruud de Wild en juryvoorzitter Pierre Papa werd in augustus de uiteindelijke keuze gemaakt voor 5 multimediatalenten, te weten Mellanie Poorter, Mees Nijland, Daan Prins, Kyra Kay van de Watering en Marnix Westhuis. Begin september werden, tijdens de Dutch Media Week in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, de deelnemers van The Radio Project gepresenteerd en werd het project officieel gestart.

Van de deelnemers werd naast multimedia skills ook een portie ondernemerschap, een gezonde dosis lef en creativiteit verwacht. Direct vanaf de start werd door de jongeren zelf al wekelijks content geproduceerd op onder meer YouTube. Hierbij werden de ontwikkeling van het project, de talenten, de keuzes die werden gemaakt en het groepsproces continue in beeld gevolgd.

Jaco Bal, directeur/eigenaar van YPCA De Radiofabriek: “We hebben het volste vertrouwen in deze groep talenten, om in het jubileumjaar van de radio iets moois neer te gaan zetten. Ze hebben de afgelopen periode laten zien om, ook bij tegenslagen, over een gezonde dosis creativiteit en ondernemerschap te bezitten. Een half jaar geleden kenden ze elkaar nog niet eens en nu lanceren ze gezamenlijk een nieuw jongerenplatform”.

Het project wordt financieel mede ondersteund door Media Perspectives en Live Hilversum in het kader van talentwerving en talentontwikkeling in de mediastad Hilversum.

Foto: Job Dijk

www.ZTACK.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie