World Radio Day: dialoog, tolerantie & vrede voor ook in Nederland groeiend medium
13-02-2019 12:10:00 | Door: David de Jong | hits: 1418 | Tags:

Het is vandaag World Radio Day, de dag die de Verenigde Naties sinds 2011 heeft uitgeroepen om het medium radio wereldwijd onder de aandacht te brengen. Dit jaar staat World Radio Day in het teken van dialoog, tolerantie en vrede. VN-secretaris generaal Antonio Guterres heeft aangegeven dat het belangrijk is de kracht van radio te onderkennen voor de promotie van dialoog, tolerantie en vrede. UNESCO, het VN-orgaan dat de dag jaarlijks organiseert, stelt dat 95% van de wereldbevolking beeikt wordt met het medium radio; in derde-wereld landen bezit 75% van de huishoudens een radio. Wereldwijd zijn er meer dan 40.000 radiozenders. In Nederland besteedt vooral NPO Radio 1 aandacht hieraan.

In Nederland hebben adverteerders volgens het Radio Advies Bureau netto 1,7 miljoen euro meer aan radioreclame besteed dan het jaar daarvoor. Dit komt neer op 196,12 mljoen aan netto radioreclamebestedingen. Alhoewel de digitale radiobestedingen daar een beperkt deel van uitmaken, is dit wel behoorlijk stijgende aldus RAB.

De hoeveelheid luistertijd stijgt in Nederland. In de laatste meting van het Nationaal Luisteronderzoek, bleek dat de gemiddelde luisteraar 2 uur en 48 minuten per dag luistert, waarmee deze in de afgelopen maanden weer stijgende is; dit geldt ook voor de doelgroep 20-49 en de subgroepen 20-34/35-49 jarigen.

In Nederland wordt 100 jaar radio gevierd. Daarbij wordt de kracht van radio met een campagne omlijst die door TBWA en Soundcircus is ontwikkeld en met name op de commerciele zenders wordt uitgezonden.

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "Radio is in perfecte vorm voor luisteraars, adverteerders en bureaus. Radio is overal en altijd vrij toegankelijk. Radio is de meest betrouwbare nieuwsbron. Luisteraars hebben een sterke relatie met hun radiomerken. De veilige omgeving van radio zorgt voor betrouwbaarheid van de reclameboodschappen. Radio biedt adverteerders een transparante omgeving in een warme klantrelatie. Dit leidt tot merkgroei en saleseffect aldus Re-evaluate Media, Ebiquity."

www.diamundialradio.org
www.rab.fm
www.radioraakt.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie