YPCA, de Radiofabriek en Radiocoach starten The Radio Project
22-05-2018 14:54:56 | Door: Katja Brokke | hits: 1713 | Tags:

De mediabedrijven YPCA, de Radiofabriek en Radiocoach starten onder de naam The Radio Project een project waarbij een groep van 8 tot 10 jongeren de opdracht krijgt om binnen een half jaar te gaan bouwen aan het radiostation van de toekomst. The Radio Project heeft als doelstelling om op een unieke manier jong multimediatalent tot ontwikkeling te laten komen. Het project kent een eigentijdse en disruptieve aanpak.

No rules, just right

Binnen het project worden zo min mogelijk regeltjes opgelegd aan de jongeren. Ze krijgen van de initiatiefnemers een volledige vrijbrief om te gaan bouwen aan hun ideale radiostation. Het project eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio 100 jaar bestaat.

Lars Schotanus, mede-eigenaar van van YPCA, de Radiofabriek: “De kernvraag die aan ons project vooraf ging was: luisteren jongeren in 2020-2025 überhaupt nog naar de radio? Daarnaast loopt natuurlijk al jaren de discussie hoe adverteerders jongeren in de toekomst nog kunnen bereiken? Vanuit The Radio Project bieden we hopelijk straks de antwoorden, maar bieden we in elk geval het umfeld om de ultieme radio innovatie tot z’n recht te laten komen.”

Talentontwikkeling

Van de deelnemers wordt naast mediaskills ook een stuk ondernemerschap, een gezonde dosis lef en creativiteit verwacht. Direct vanaf de start wordt door de jongeren zelf al wekelijks content geproduceerd. Hierbij worden de ontwikkeling van het project, de talenten, de keuzes die worden gemaakt en het groepsproces continue in beeld gevolgd. De bedoeling is dat het platform nieuwe inzichten geeft in wat jongeren echt willen en welke communicatiemiddelen hierbij het beste passen.

Pierre Papa, radiocoach: “In ons huidige radiolandschap is er te weinig ruimte voor vernieuwing. Natuurlijk zijn er interne talentschools, maar die richten zich vooral op het vormen van eigen dna. The Radio Project gaat als onafhankelijk initiatief de uitdaging aan om het juist om te draaien. Niet wij als ervaren radiomakers maar, multimediaal talent mag zelf gaan uitzoeken hoe radio in de toekomst klinkt en er uitziet. En als radio- en multimediacoach hoop ik ook dat we origineel en gedreven talent zullen ontdekken, dat niet alleen zichzelf, maar ook de radio als branche verder brengt.”

Selectie

Jongeren in de leeftijd van 16 tot 21 jaar kunnen zich in juni aanmelden voor de selectierondes, door hun one minute of fame in te sturen. In de maand juli vinden vervolgens verschillende selectiedagen plaats op het Media Park in Hilversum. Door een jury wordt uiteindelijk de definitieve selectie gemaakt van de groep jongeren die vanaf begin september aan The Radio Project mogen deelnemen.  

Nieuw jongerenstation

The Radio Project heeft de ambitie in zich om een compleet nieuw radiostation, mediabedrijf of jongerenmerk te lanceren.

Jaco Bal, mede-eigenaar van YPCA, de Radiofabriek: “We laten de jongeren vanuit een volledig greenfield model starten, maar weten niet waar het gaat eindigen. Hoewel het de doelstelling is om te bouwen aan hét radiostation van de toekomst, kan het natuurlijk zo zijn dat de radio volgens de jongeren helemaal geen toekomst heeft. Misschien wordt het wel podcast, YouTube of een volledig nieuw medium of platform waar wij nu nog geen weet van hebben.”

The Radio Project eindigt op 1 januari 2019, het jaar waarin de radio in Nederland 100 jaar bestaat

Schotanus: “We hopen natuurlijk dat er op 1 januari 2019 het radiostation van de toekomst er staat. Voor mij persoonlijk is dan de cirkel rond, omdat het dan precies 100 jaar geleden is dat mijn voorvader Hans Henricus Schotanus à Steringa Idzerda wereldwijd de eerste radiouitzending verzorgde.”

Projectpartners

Het project wordt financieel ondersteund door Media Perspectives en de gemeente Hilversum in het kader van talentwerving en talentontwikkeling in de mediastad Hilversum.

www.ypca.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie